امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
امور مالی کسب و کار (Finance)، اصطلاحی است که به بررسی نحوه مدیریت منابع مالی و روند دریافت وجوه می پردازد.
شما به عنوان یک کارآفرین سایبر باید بتوانید بر روی درآمدها، هزینه ها، سودها و زیان ها نظارت داشته باشید و عملکرد مالی خود را مدیریت کنید.
برخلاف تصور بسیاری، مدیریت امور مالی مهارت دشواری نیست، و تنها با آگاهی از اصول اساسی و مباحث ابتدایی ریاضی قابل اجرا است.
به عنوان اولین گام، برای نظارت بر روی امور مالی کسب و کار تان، موارد زیرا مشخص نماید:
- منابع مالی را صرف چه اموری می کنید؟ (استخدام نیرو، تجهیزات یا فضای کاری)
- هزینه تولید محصول یا تهیه محصول شما چه میزان است؟
- روند نظارت بر روی هزینه ها به چه صورت است؟
با آگاهی از موارد فوق و استفاده از نکاتی که در ادامه عنوان می گردد، می توانید به طرز صحیح امور مالی کسب و کار خود را مدیریت نمایید.
برنامه ریزی امور مالی کسب و کار
سلامت جسمانی چگونه به دست می آید؟ با ورزش کردن فقط در تعطیلات، یا داشتن برنامه ریزی منظم!
امور مالی کسب و کار هم مانند سلامت جسمانی است، که باید دارای برنامه ریزی باشد.
کسب درآمد، نگهداری و رشد آن تنها با داشتن یک برنامه ریزی صحیح میسر خواهد شد.
برای شروع، می توانید حداقل یک ساعت در هفته را به برنامه ریزی و مدیریت امور مالی کسب و کار تان اختصاص دهید.
برای رسیدن به یک برنامه ریزی کامل، موارد بسیاری را باید مدنظر قرار داد که برخی از آنها عبارتند از:
- میزان درآمد و کسب سود
- موجودی نقدی و غیرنقدی
- هزینه ها و مخارج
- تعهدهای مالی
- …
به طور کلی، برنامه ریزی مالی به منظور تامین نیازها و اهداف از پیش تایین شده انجام می شود.
- تعیین موقعیت مالی کنونی: با تهیه فهرستی از دارایی ها و بدهی های فعلی می توان یک مبناء برنامه ریزی داشت.
- ایجاد اهداف مالی: تحلیل نیازها و خواسته ها و جداسازی آنها از یکدیگر، در تعیین اهداف بسیار موثر است.
- شناسایی گزینه ها: آگاهی بیشتر نسبت به گزینه های موجود باعث تصمیم گیری صحیح تری می شود.
- ارزیابی گزینه ها: هرگزینه می تواند الزامات و پیامدهای داشته باشد که با ارزیابی، می توان به آن پی برد.
- ایجاد برنامه عملیاتی: برای رسیدن به اهداف نیاز به ایجاد یک برنامه عملیاتی است.
- تجدید نظر برنامه مالی: فرایند برنامه ریزی پویا است که باید به صورت منظم مورد اصلاح و بازبینی واقع شود.
ردیابی جریان نقدینگی کسب و کار
جریان نقدینگی (Cash flow)، به معنای مقدار پول نقد خالص یا موارد مشابه است که به کسب و کار وارد و از آن خارج می شود.
چنانچه جریان نقدینگی مثبت باشد، نشان از افزایش دارایی های نقدی دارد و اگر منفی باشد به مفهوم کاهش دارای های نقدی است.
نکته مهم در مدیریت امور مالی کسب و کار سایبری، ایجاد معیاری برای سنجش آن است.
در واقع، شما نمی توانید چیزی را مدیریت کنید، تا زمانیکه نتوانید آنرا اندازه گیری نمایید.
بنابراین برای مدیریت و بهبود جریان نقدینگی کسب و کار، باید اهداف قابل اندازه گیری تعریف کنید. با این روش می توانید به جریان نقدینگی مثبت دست پیدا کنید و سالانه مقدار آن را افزایش دهید.
از طرف دیگر با ثبت هزینه ها و مخارج، مطمئن خواهید شد که بیشتر از درآمد خود خرج نکرده اید.
فراز و فرود درآمد
دنیای کارآفرینی، دنیای عدم ثبات است. کم تر کارآفرین سایبر را می توان دید که درآمد ثابتی داشته باشد. ماههای از سال چنان مشغول کسب و کارند، که گذر زمان فراموش می شود، و در مقابل زمانی می رسد که تصور می شود بیکارند!
به همین دلیل است که شما به عنوان کارآفرین، باید تمام جریان نقدینگی خود را ثبت کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا فراز و فرود درآمد کسب و کار خود را در طی یک سال تعیین کنید و بر آن اساس برنامه ریزی نمایید.
تعداد تراکنش ها
اولین قانون مدیریت مالی عنوان می کند، هیچ گاه بیش از آنچه درآمد دارید خرج نکنید.
بنابراین آگاهی یافتن از اینکه هزینه ها کجا صرف می شوند، یک گام اساسی در مدیریت امور مالی کسب و کار محسوب می گردد.
ردیابی مخارج اصلی مانند اجاره ماهیانه یا قبوض آب و برق آسان است، اما مطمئن باشید که هزینه های جزئی را نیز در نظر دارید.
سعی کنید در پایان هر روز، زمانی را صرف ثبت مخارج در کاربرگ هزینه های کسب و کار نماید، تا همیشه این فهرست به روز باشد.
با انجام این کار نه تنها مانع از فراموش شدن مخارج پیش و پا افتاده می شوید، بلکه می دانید چه میزان از بودجه تا پایان ماه باقی مانده است، و بهتر می توانید مابقی مخارج را کنترل نمایید.
حساب بانکی مجزا
اگر در ابتدای راه کارآفرینی هستید، اشکالی ندارد که از یک حساب برای تمام مصارف استفاده کنید.
اما پس از گذشت سه ماه چنانچه میزان درآمد شما ثابت ماند، زمان افتتاح حساب بانکی مجزا رسیده است.
با این روش امور مالی کسب و کار تان را بهتر مدیریت می کنید.
زمانیکه اقدام به کارآفرینی می کنید، بهترین راه برای حفظ درآمد داشتن یک حساب پس انداز است.
بنابراین حداقل دو حساب مجزا برای کسب و کارتان افتتاح کنید. از یک حساب برای پرداخت تمام هزینه ها و مخارج استفاده کنید و حساب دیگر فقط برای پس انداز در نظر گرفته شود.
همچنین تمامی مخارج و درآمد کسب و کار تان را ثبت کنید. می توانید در هر صفحه، فهرستی مجزا از درآمدها، هزینه ها، سودها و زیان ها داشته باشید.
مزیت اصلی این روش، آسانی در تحلیل و بررسی گردش جریان نقدینگی کسب و کار است.
به طوریکه با یک نگاه اجمالی می توانید میزان هزینه ها و نرخ رشد درآمد را تعیین کنید.
این روش باعث می شود تا حسابداری امور مالی کسب و کار بیشتر کارایی داشته باشد.
علاوه بر این، شما می توانید برای امور مالی شخصی نیز از این روش استفاده کنید. تا مشخص شود که آیا میزان مخارج شخصی متناسب است، یا نیاز به کاهش آن در برخی امور است.
دستمزد شخصی
به خودتان همانند یک کارمند دستمزد دهید! شاید به نظر عجیب بیاید، اما این یک راهبرد عالی برای جلوگیری از مخارج بی رویه و غیر ضروری شخصی است.
اگر نمی دانید که با چه میزان دستمزد باید شروع کنید.
می توانید با حداقل مقدار لازم برای تامین نیازهای اساسی آغاز کنید.
کافی است به فهرست امور مالی شخصی خود مراجعه کنید تا از مقدار هزینه های ضروری مطلع شوید.
بعد از رشد و پیشرفت کسب و کار، به دلیل خوب کار کردن دستمزد خود را افزایش دهید.
صندوق پس انداز
همیشه یک صندوق پس انداز برای شرایط اضطراری داشته باشید. چرا که بسیاری از اتفاقات قابل پیش بینی نیستند.
ممکن است یکی از عزیزانتان بیمار شود یا میزان فروش کسب و کارتان بدون دلیل مشخصی کاهش پیدا کند.
در این شرایط داشتن یک صندوق پس انداز مانع از ایجاد استرس و اضطراب می شود.
قانون کلی در این خصوص می گوید: حداقل شش ماه از هزینه های ماهیانه خود را به عنوان صندوق اضطراری ذخیره کنید.اما از آنجا که درآمد شما به عنوان یک کارآفرین می تواند متفاوت باشد، افزودن مقدار حاشیه بیشتر به صندوق اضطراری توصیه می شود.
شما می توانید تفاوت میان بیشترین و کمترین درآمد ماهیانه سال گذشته را محاسبه کنید.
سپس، سه برابر آنرا به مبلغ پایه صندوق پس انداز اضطراری خود اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر شما پانزده هزار واحد هزینه ماهیانه داشته باشید. مبلغ پایه برای صندوق اضطراری برابر با نود هزار واحد است.
۶ * ۱۵۰۰۰ = ۹۰۰۰۰
همچنین، اگر بیشترین میزان درآمد ماهیانه برابر با پنجاه هزار واحد و کمترین میزان درآمد ماهیانه برابر با سی هزار واحد باشد. در اینصورت حاشیه درآمد شما برابر با بیست هزار واحد است.
۳۰۰۰ - ۵۰۰۰۰ = ۲۰۰۰۰
در نتیجه، میزان سه برابر آن یعنی شصت هزار واحد را باید به مبلغ پایه صندوق اضطراری اضافه کنید تا مجموع پس از انداز شما برابر با صد و پنجاه هزار واحد باشد.
۲۰۰۰۰ * ۳ = ۶۰۰۰۰ ۶۰۰۰۰ + ۹۰۰۰۰ = ۱۵۰۰۰۰
بیمه خدمات درمانی
هرگز فراموش نکنید، که بزرگترین دارایی شما سلامت شما است.
هنگامیکه مشغول راه اندازی کسب و کار هستید، بدترین اتفاق ممکن بیماری شما است.
متاسفانه شما نمی توانید زمان وقوع بیماری یا حادثه را پیش بینی کنید.
شما می توانید یک روز به خوبی راه بروید، اما روز دیگر در اثر سانحه یا تصادف راهی بیمارستان شوید.
ممکن است این هفته حالتان خوب باشد، اما هفته دیگر به بیماری مبتلا شوید و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشید.
در زمان وقوع چنین مشکلاتی آیا به سادگی از کنار آنها می گذرید و خود مراقبتی می کنید!
یا به پزشک و بیمارستان مراجعه می کنید. موارد فوق تنها چند دلیل برای داشتن بیمه بیمه خدمات درمانی است.
هنگامیکه تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می گیرید، این امکان برای شما فراهم است تا هر زمان بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی به پزشک مراجعه کنید.
بنابراین، هرچه زودتر برای تهیه بیمه خدمات درمانی اقدام کنید. هرگز با سلامت خود قمار نکنید و از آن به بهترین شکل ممکن محافظت کنید
نیازهای آینده
انجام تمام موارد فوق، این اطمینان را ایجاد می کند که نیازهای مالی شما به درستی برآورده شده است. اما به نیازها و هزینه ای آینده هم توجه داشته باشید.
به عنوان مثال، لب تاپ شما برای همیشه دوام نخواهد آورد و مسلما بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد.
بنابراین از هم اکنون باید به فکر نیازهای آینده باشید، تا در زمان نیاز بتوانید آنرا برآورده کنید.
اگر تصور می کنید که پس از سه سال نیاز به خرید لب تاپ جدید دارید، بخشی از درآمد خود را به صورت خاص برای این منظور در نظر بگیرید.
شما می توانید هرماه مبلغی را در یک صندوق سرمایه گذاری قرار دهید، تا از سود آن هم بهره مند شوید.
مدیریت امور مالی کسب و کار
به طور خلاصه مدیریت مالی را می توان فرایند رسیدگی موثر به پول از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل وجوه در یک کسب و کار دانست.
امور مالی کسب و کار بخش مهمی از یک کسب و کار سایبری است که در موفقیت آن نقش مهمی ایفا می کند.
با مدیریت صحیح امور مالی، مطمئن خواهید شد که تمام زحماتی که کشیده اید هدر نخواهد رفت و برای دوران بازنشستگی پشتوانه کافی خواهید داشت.
شما به عنوان یک کارآفرین سایبر، هرچه بیشتر در مورد امور مالی کسب و کار خود بدانید، هوشمندانه تر می توانید آنرا مدیریت نمایید.
هفت مرحله مذکور تنها شروع سفر شما در راه رسیدن به آزادی مالی است.
مسلما برای انکه بهتر بتوانید در این زمینه تصمیمات هوشمندانه بگیرید، نیاز به مطالعه و یادگیری بیشتر خواهید داشت.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید