ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
ایده استارتاپ دیجیتال و راه اندازی آن، امروزه از چیزی که تصور میکنید آسان تر است. دیگر نیازی به گذراندن مراحل تحقیق بازار ندارد و لازم نیست زمانی را صرف دریافت وام بانکی نمود.
بیشتر استارت آپ های فعال در حوزه سایبر ترجیح میدهند تا محصولات خود را سریعتر عرضه کنند و ببینید که بازار چه پاسخی به آنها میدهد.
اما اگر شما متخصص کامپیوتر و فضای سایبر نیستید، اصلا نگران نباشید!
چرا که بسیاری از بنیانگذاران این نوع از استارتآپها، هیچ اطلاعی از فضای سایبر ندارند.
آنها به عنوان یک کارآفرین سایبر تنها از مشکلات و نیازهای بازار هدف خود آگاهی دارند.
توسعه ایده استارتاپ دیجیتال
محصولات دیجیتال (Digital Goods)، نوعی از محصولات هستند که کامپیوتر مولفه اصلی آنها را تشکیل میدهد.
این نوع از محصولات اغلب برای فروش، ارائه میشوند. اگرچه ممکن است که از راه جذب اسپانسر یا دریافت تبلیغات هم درآمد زایی داشته باشند.
محصولات دیجیتال میتوانند برای اهداف مختلفی مانند ارائه اطلاعات تا خدمات شخصی طراحی شوند.
یک وبسایت یا یک فروشگاه اینترنتی نیز میتواند به عنوان یک محصول دیجیتال فروخته شود.
برای توسعه ایده استارتاپ دیجیتال خود میتوانید به فروشگاههای اپ استور یا گوگل پلی استور مراجعه کنید.
در آنجا بر اساس میزان استفاده از هر برنامه و مناطقی که از آن استفاده کردهاند، میتوانید ایده خود را ارزیابی کنید.
برخی از محبوبترین دستهبندیهای برنامه در این فروشگاهها عبارتند از :
- بازی و سرگرمی
- آموزشی و علمی
- کسب و کار
- سلامت و تندرستی
- سبک زندگی
کسب درآمد از استارتاپ دیجیتال
روشهای مختلفی برای درآمدزایی از محصولات دیجیتال وجود دارد، که با توجه به مدل کسب و کار مدنظرتان، میتوانید از آنها استفاده نمایید.
بیشک، یکی از شناختهشدهترین این روشها، دریافت تبلیغات بر روی محصولات است و روش محبوب دیگر، مدل درآمدی فریمیوم (Freemium) است.
برخی از شناخته شده ترین مدلهای درآمدی عبارتند از :
مدل درآمد فریمیوم
فریمیوم (Freemium)، از ترکیب دو واژه Free و Premium تشکیل شده است.
در این مدل درآمدی، بخشی از محصول رایگان در اختیار شما قرار داده میشود و برای استفاده از تمام قابلیتها و مزیتها باید هزینه پرداخت کنید.
استفاده از مدل فریمیوم، مناسب کسب و کارهای است که بتوانند تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را جذب کنند و سپس آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایند.
مدل درآمدی فرنچایز
فرنچایز (Franchising)، مدلی است که در آن به یک کسب و کار اختیار داده میشود تا محصولات یک کسب و کار دیگر را بفروشد و در قبال استفاده از این حق امتیاز، مبلغی را پرداخت نماید.
در واقع این مدل درآمدی، ایجاد یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل و کوچک است، که به هر کدام اجازه داده میشود تحت یک نام تجار مشترک فعالیت نمایند.
مدل درآمد اشتراکی
اشتراک یا پرداخت حق عضویت، دیگر روش مرسوم برای درآمدزایی از یک ایده استارتاپ دیجیتال است.
در این روش، بر اساس بازههای زمانی مختلف، به مشتریان حق عضویت فروخته میشود تا بتوانند از محصولات یک کسب و کار سایبری استفاده نمایند.
این مدل درآمدی از قدمت بسیاری برخوردار است، اما با گسترش اینترنت و رونق فضای سایبر، بیشتر مورد توجه واقع شده است.
مدل درآمد مستقل از مصرف
مستقل از مصرف، از دیگر روشهای درآمدزایی یک ایده استارتاپ دیجیتال است، که در ابتدا مبلغ مشخصی دریافت میشود.
پس از پرداخت مبلغ مشخص ابتدایی، میتوان بدون محدودیت از کالا و خدمات استفاده کرد.
نمونههای بسیاری برای این نوع از مدل درآمدزایی وجود دارند، که شناخته شدهترین آنها سایت نتفلیکس (Netflix)، است.
پیدا کردن ایده استارتاپ دیجیتال
تقریبا از هرجایی میتوان ایده گرفت، از مشکلات شخصی تا گفتگو با دیگران.
از مشاهده روندههای در حال تغییر تا شکافهای موجود در بازار، همگی فرصتی برای یافتن ایده است.
در حقیقت، وجه اشتراک میان همه ایدههای جدید، رفع نیاز و یافتن یک راهحل برای مشکلی است.
اگر برای شروع نیاز به ایده مناسبی دارید تا بر اساس آن طرح کسب و کار خود را تدوین کنید، میتوانید از موارد زیر کمک بگیرید.
وبسایت الکسا
به سایت الکسا مراجعه کنید و بر اساس رتبهبند آن، فهرست پانصد وبسایت برتر را بررسی کنید.
ببینید موضوع مشترک میان این فهرست چیست و چه سایتهای با چه ایدههای توانستهاند که موفق شوند و در این فهرست قرار گیرند.
بسیاری از کسب و کارهای موفق داخلی ایران را که میبینید از همین روش استفاده کرده اند.
انها ایده سایتهای خارجی را مطابق با بازار داخلی بومی سازی کرده اند و توانستهاند که به موفقیت برسند.
این رتبهبندی بر اساس شاخصهای تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در یک سایت بازدید میکند، محاسبه میشود.
رتبهبندی الکسا، برای تمام وبسایتها در سطح جهانی ارائه میشود و مسلما هرچه عدد آن کمتر باشد، یعنی رتبهبندی بهتری در بین کل سایتها دارد.
وبسایت گوگل
با مراجعه به سایت گوگل، و جستجو در آن میتوان ایدههای بسیاری پیدا کرد.
برای شروع کافی است تا عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید.
سپس بررسی کنید، که آیا محتوای مناسب برای آن وجود دارد یا خیر.
اگر محتوای مناسبی پیدا نکردید، شما این شانس را دارید که در خصوص آن موضوع مطالبی در گوگل قرار دهید و کسب و کار خود را نیز هم راستا با آن ایجاد کنید.
نظرات کاربران اینترنتی
شما با مراجعه به سایتهای پربازدید، و خواندن نظرات کاربران در آن سایتها، میتوانید به نیازهای اصلی آنها پی ببرید.
معمولا افرادی که قصد خرید محصولی را دارند، یا محصولی را خرید کردهاند در قسمت نظرات در مورد نیازهای خود صحبت میکنند.
با خواندن این نظرات، بهتر میتوانید نیازها و مشکلاتی را پیدا کنید، که هنوز پاسخ یا راهحلی برای آنها ارائه نشده است.
سپس بر آن اساس، ایده استارتاپ دیجیتال خود را پیدا کنید و اقدام به راهاندازی کسب و کار خود نمایید.
انتخاب بهترین ایده استارتاپ دیجیتال
پس از آنکه توانستید فهرستی از ایدههای استارتاپ دیجیتال تهیه کنید، نوبت به آن میرسد که از میان آنها بهترین گزینه را انتخاب کنید.
مهمترین اصل برای انتخاب بهترین ایده، آن است که کاربران بدانند که این مشکل وجود دارد و بهدنبال یافتن راهحلی برای آن باشند.
درغیر اینصورت، فروش محصول شما بسیار مشکل میشود، چرا که مشتریان از آن مشکل آگاهی ندارند که به خواهند راهحلی برای آن پیدا کنند!
بنابراین، گام دوم پس از تهیه یک فهرست از ایدههای استارتاپ دیجیتال این است که در مورد نیاز و مشکلات مشتریان خود تحقیق کنید.
خود را به جای آنها قرار دهید و از زاویه دید آنها به مشکلات نگاه کنید، مسلما با این روش بهتر میتوانید نیاز آنها را درک کنید.
مهم نیست که محصول شما چقدر کوچک باشد، اگر راهحلی که برای رفع یک مشکل ارائه میدهد به اندازه کافی بزرگ باشد، مشتریان به دنبال آن راهحل خواهند بود و محصول شما را خریداری میکنند.در گام بعد، ایدهای را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای آن شور و اشتیاق دارید.
شما باید محصولی را ارائه کنید، که به آن ایمان دارید تا بتوانید مسیر سخت کارآفرینی را طی کنید.
برای آنکه بتوانید بهترین ایده استارتاپ دیجیتال خود را پیدا کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید و ایده خود را ارزیابی کنید.
- آیا ایده شما یک مشکل مشخص را حل میکند؟
- آیا میتوانید از دیدگاه مشتریان به آن مشکل نگاه کنید؟
- آیا این نیاز و مشکل به اندازه کافی بزرگ است؟
- آیا واقعا کاربران نیاز به رفع این مشکل دارند؟
- آیا شور و اشتیاق کافی برای ایده خود دارید؟
اجرای ایده استارتاپ دیجیتال
پس از آنکه ایده مناسب را انتخاب نمودید، نوبت به مرحله اجرا و پیادهسازی ان میرسد.
در این بخش باید موارد متعددی از جمله، تولید محصول، منابع مالی، بازاریابی، و نحوه فروش را مشخص کنید.
توسعه محصول
زمانیکه به بررسی بازار میپردازیم، تا نیازها و مشکلات مشتریان را ببینیم تا بر اساس آن یک محصول جدید عرضه کنیم، در حال توسعه محصول هستیم.
برای توسعه محصول، باید ویژگیهای آنرا شناسایی کنیم و مشخص کنیم که چگونه محصول ما میخواهد یک مشکل را رفع کند.
همچنین، باید مشخص کنیم که چهچیزی محصول ما را منحصر به فرد میکند و وجه تمایز آن نسبت به محصولات مشابه دیگر در چیست.
بهطور کلی، فرایند توسعه محصول را می توان در قالب مراحل زیر عنوان نمود :
- شناخت فضای موجود
- بررسی نیازها و مشکلات
- طراحی محصول
- بررسی اقتصادی محصول
- ارزیابی محصول
- ارائه محصول
تولید حداقل محصول قابل ارائه
حداقل محصول قابل ارائه (Minimum Viable Product)، یا MVP، یک محصول اولیه است که تمامی ویژگیهای محصول نهایی را دارا است.
پس از تولید این محصول آنرا به بازار عرضه میکنیم تا نظر مشتریان را بشنویم و سپس بر اساس ان نظرات، محصول نهایی را توسعه و بهبود دهیم.
در واقع هدف از حداقل محصول قابل ارائه، یادگیری سریع با کمترین میزان هزینه و ریسک است.
ما بوسیله MVP، تک تک مفروضات خود را یکی پس از دیگری بررسی میکنیم و با این کار از میزان ریسک خود میکاهیم.
حداقل محصول قابل ارائه، به ما کمک میکند تا مشتریان را قبل از محصول نهایی درگیر کنیم، و بر اساس بازخورد آنها گامهای بعدی را برای توسعه محصول برداریم.
جذب سرمایه
تا زمانیکه که خودتان سرمایه کافی نداشته باشید، باید به فکر جذب سرمایهگذار باشید تا هزینههای محصول شما را تامین کند.
شما میتوانید برای امور مالی به سرمایهگذاران مراجعه کنید، اما باید قبل از آن محصول را تولید کنید و بر اساس آن یک برنامه مالی ارائه دهید.
در برنامه مالی عنوان کنید، که محصول شما چه مشکل و نیازی از بازار را حل خواهد کرد.
اندازه بازار چقدر است، و برنامه شما برای موفقیت در بازار به چه صورت است.
تمامی اطلاعات را میتوانید در قالب یک فایل اسلاید که حداکثر شامل ده صفحه است، آماده کنید و آنرا در اختیار سرمایهگذار قرار دهید.با این روش میتوانید به خوبی اطلاعات مهم و برجسته مالی را به او انتقال دهید، تا بیشتر ترغیب به سرمایهگذاری شود.
همچنین، برای آنکه میزان هزینههای خود را کاهش دهید، میتوانید بسیاری از کارهای اولیه را خودتان انجام دهید.
برای شروع میتوانید طبق فهرست زیر اقدام کنید.
- یک اسم ساده و ماندگار در ذهن انتخاب کنید.
- یک دامنه متناسب با محصول خود تهیه کنید.
- برای محصول خود یک سایت راه اندازی کنید.
- در سایت مزایای محصول خود را عنوان کنید.
- در شبکههای اجتماعی برای محصول خود صفحه ایجاد کنید.
- از کابران بخواهید که محصول شما را امتحان و نظر خود را بیان کنند.
راهبردها
راهبردها همان مسیر موفقیت هستند، که شما را به سمت اهدافتان هدایت میکنند.
نیازی نیست که یک متخصص فضای سایبر یا یک استارت آپ دیجیتال باشید.
یک ایده استارتاپ دیجیتال در کنار اشتیاق برای اجرای آن کفایت میکند.
مربیانی پیدا کنید، که راهبردهای لازم را به شما آموزش دهند.
در تدوین راهبردها به موارد زیر توجه داشته باشید.
- بازار هدف خود را مشخص کنید.
- مشکل آن بازار را شناسایی کنید.
- مشخص کنید که راهحل شما چیست
- مزیت رقابتیتان را نسبت به رقبا مشخص کنید.
- مسیر توسعه محصول خود را در طی دو سال مشخص کنید.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید