پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
آیا میخواهید ارتباط صمیمانهی با مخاطبان خود برقرار کنید؟ چیزی که با وبلاگ نمیتوانید به آن برسید!
آیا میخواهید به عنوان یک کارآفرین سایبر صدای شما در سرتاسر دنیا پخش شود و حق صحبت کردن داشته باشید؟
آیا میخواهید به یک گوینده محبوب تبدیل شوید؟ اما پشتیبانی یک ایستگاه رادیویی بزرگ را ندارید!
آیا میخواهید از طریق فایلهای صوتی به فعالیت فریلنسینگ بپردازید.
پس همین حالا شروع به تولید اولین پادکست خود کنید.
پادکست چیست ؟
پادکست (Podcast)، اصلاحی است که از دو واژه آیپاد (iPod)، و برودکست (broadcast)، تشکیل شده است.
آیپاد یک دستگاه پخش کننده فایلهای صوتی است که توسط شرکت اپل ارائه شده و پیش از آیفون و آیپد از محبوبیت بالایی برخوردار بود.
برودکست نیز توصیف کننده، تولید محتوا و انتشار آن در فضای سایبر است.
بنابراین، پادکست به فایل صوتی ضبط شدهای اشاره دارد، که میتوان در هرجایی به آن گوش داد.
مهمترین ویژگی پادکستها در این است که به صورت سلسله فایلهای صوتی ایجاد میشوند.
این ویژگی باعث میشود تا مخاطب مجموعه فایلهای صوتی را تعقیب کند و نسبت به موضوع آن مجموعه مشتاق باشد.
معرفی چند پادکست محبوب
قبل از شروع به تهیه اولین پادکست خود، به مجموعهای از محبوبترین پادکستها گوش دهید تا ایده بگیرید.
بسیاری از پادکستهای محبوب که در ادامه معرفی شدهاند، در ابتدا تنها یک استارت آپ ساده بودند.
پس شما هم میتوانید تنها با داشتن یک ایده خوب دست بکار شوید، و مجموعه پادکستهای خود را تولید کنید.
پادکست آیدیاکست
آیدیاکست (Ideacast)، مجموعه است که سالها توسط دانشگاه هاروارد به صورت هفتگی منتشر میشود.
در این مجموعه با کسانی که در دانشگاه هاروارد تدریس میکنند، یا مقالات خود را در نشریه این دانشگاه منتشر کردهاند، گفتگو میشود.
مدت زمان متوسط برای هر پادکست آیدیاکست، در حدود سی دقیقه است و تا کنون بیش از ششصد فایل تهیه شده است.
پادکست خدایانمقیاس
خدایانمقیاس (Masters of Scale)، مجموعهای است که توسط ریدهافمن، بنیانگذار شبکه اجتماعی لینکدین (Linkedin)، منتشر میشود.
در هر قسمت از پادکستهای خدایان مقیاس، مدیران ارشد تکنولوژی حاضر میشوند و از تجربیات خود میگویند.
ریدهافمن، در این مجموعه به این موضوع میپردازد که چگونه میتوان مقیاس یک کسب و کار را افزایش داد و هزار مشتری اولیه را به چند میلیون تبدیل نمود.
پادکست سیارهی پول
سیارهی پول (Planet Money)، یکی از قدیمیترین پادکستها با موضوع مدیریت و اقتصاد است که بیش از یکدهه منتشر میشود.
اولین سری از این مجموعه، در دوران رکود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۷ آغاز شد.
هدف این مجموعه، آشنا کردن افراد با مفاهیم اقتصادی است، که هر هفته به صورت منظم تولید میشود.
پادکست حرفهای کسبوکار
حرفهای کسبوکار (Masters in Business)، مجموعهای آموزشی است که توسط مدرست کسب و کار دانشگاه هاروارد تهیه میشود.
این مجموعه، به مباحث تخصصی در زمینه مدیریت میپردازد و در هر قسمت با یکی از بزرگان حوزهی کسبوکار گفتگو میکند.
پادکست جنگ کسبوکارها
جنگ کسبوکارها (Business Wars)، مجموعهای است که به روایت داستان کسب و کارهای معروف میپردازد.
در هر قسمت از این مجموعه، روش رقابت و تصاحب بیشتر سهم بازار، توسط یکی از کسب و کار با رقبای خود مورد بررسی قرار میگیرد.
مزایای ایجاد پادکست چیست
اگر هنوز تصمیم نگرفتهاید که به عنوان یک فریلنسر مجموعه پادکستهای خود را منتشر کنید .
اگر هنوز نمیدانید که مزایای ایجاد پادکست چیست .
موارد زیر را درنظر بگیرید، و اولین پادکست خود را تهیه کنید.
ایجاد تاثیرگذاری
تولید محتوا به صورت متن در سایت یا وبلاگ، هرگز به تاثیرگذاری صدا بر روی مخاطب نیست.
با ایجاد پادکست، مخاطب به معنای واقعی به شما گوش میدهد و شما را میشناسد.
سپس به شما اعتماد میکند و علاقمند میشود.
در نهایت، این شما هستید که به یک فرد تاثیرگذار تبدیل می شوید که طرفداران زیادی کسب کرده است.
مشارکت صمیمانه
در پادکست میتوانید در مورد هر موضوعی صحبت کنید.
حتی میتوانید به مخاطبان خود، اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی خود بدهید.
با این کار مخاطبان روزبهروز مشتاقتر میشوند و به یک رابطه صمیمانه با آنها میرسید.
ارتباط با تاثیرگذارها
زمانیکه برای خود پادکست تولید میکنید یا یک برنامه مصاحبه با افراد تاثیرگذار تهیه میکنید.
با افراد تاثیرگذار در حوزه فعالیت خود آشنا میشوید و نکات ارزشمندی از آنها میاموزید.
این روابط نیز سرانجام به یک دوستی و ارتباط تجاری موفق تبدیل میشود.
بازاریابی خودکار
بعد از آنکه پادکستهای شما منتشر شد، کافیست تا بقیه کارها را به پلتفرمهای پخش پادکست بسپارید.
این پلتفرمها به صورت خودکار برای شما بازاریابی میکنند، و روزبهروز بر تعداد مخاطبانتان میافزایند.
برند شخصی
با ارزان شدن تلفنهای هوشمند، و گسترش سریع اینترنت، دیگر هر کسی در هرکجا میتواند پادکستهای شما را بشوند.
این شروع یک برند شخصی قوی در سطح بینالمللی برای شما و کسبوکارتان است.
موضوعات بکر
علارقم انتشار میلیونها پادکست در سراسر جهان، هنوز بسیاری از موضوعات محبوب وجود دارند، که کسی به سراغ آنها نرفته است.
شما میتوانید با انتخاب یک موضوع بکر، در آن حوزه تبدیل به یک فرد پیشرو و تاثیرگذار شوید.
فرصتهای جدید
شناختهشدن به عنوان یک تهیه کننده پادکست، میتواند فرصتهای زیادی را پیش روی شما باز کند.
این فرصتها میتواند شامل مشارکتهای حرفهای و تجاری، تا کارگاههای آموزشی باشد.
تمامی این اتفاقات پس از انتشار اولین پادکست شما شروع میشود.
ویژگیهای پادکست مناسب چیست
برای تهیه پادکست، باید برخی ویژگیها را در نظر داشت، که عبارتند از :
مدت زمان مناسب
اکثر افرادی که در زمینه پادکستها فعال هستند، فایلهای صوتی خیلی طولانی را خستهکننده میداند.
بهطورکلی، مدت زمان مناسب برای هر فایل صوتی را میتوان در حدود ده تا سی دقیقه دانست.
امکان دریافت فایل
امکان دانلود و دریافت فایل صوتی، از جمله ویژگیهای است که تجربه خوبی در مخاطب ایجاد میکند.
درواقع، با دریافت پادکست و ذخیره آن، حس مالکیت در مخاطب ایجاد میشود.
مخاطب خاص
انتخاب یک گروه هدف و مشخص، میتواند باعث افزایش موفقیت شود.
با انتخاب یک موضوع خاص، این حس در مخاطب ایجاد میشود که پادکست توسط یک متخصص تهیه شده است.
تجهیزات تولید پادکست چیست
برای تولید پادکست نیاز به دو گروه تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری است، که قبل از شروع باید به آنها توجه داشت. برخی از مهمترین این تجهیزات عبارتند از :
میکروفون
بدون شک مهمترین ویژگی برای تولید یک پادکست خوب، کیفیت صدای آن است.
بنابراین از ابتدا به فکر یک میکروفون حرفهی و مناسب باشید، که با بهترین کیفیت صدای شما را ضبط کند.
انواع میکروفونهای که قابل استفاده برای تولید پادکست هستند، عبارتند از :
- میکروفون یواسبی : یک انتخاب ایدهال برای افراد مبتدی است که به راحتی به کامپیوتر متصل میشود و نیاز به تجهیزات جانبی ندارد.
- میکروفون ایکسالآر : کمی پیشرفته تر از میکروفون یواسبی است و جهت اتصال به کامپیوتر نیاز به یک رابط جهت تنظیم صدا دارد.
- میکروفون داینامیک : قابلیت ضبط صدای با کیفیت در هر محیطی را داراست و از قیمت نسبتا مناسبی برخوردار است.
- میکروفون کاندنسر : بهترین انتخاب برای ضبط صدای با کیفیت است که کاملا حرفهی بوده و گران است.
هدفون
برای گوش دادن به صدای خود، هنگام ضبط به یک هدفون نیاز است.
اما لازم نیست که اقدام به تهیه هدفون حرفهای و گران قیمت نماید.
نرمافزار ضبط
مسلما برای ویرایش صدای خود نیاز به یک نرمافزار ویرایشگر دارید.
شاید بهتوان بهترین گزینه در این زمینه را برنامه ادوبی آدیشن (Adobe Audition)، دانست که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار میدهد.
میزبان پادکست
تعداد میزبانهای بسیاری برای پادکستها وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده نمایید.
یکی از محبوبترین گزینهها برای میزبانی و انتشار پادکست پلتفرم Libsyn است.
همچنین Soundcloud و Blubrry نیز دو گزینه بسیار مناسب برای انتشار پادکستها هستند.
بهترین برنامه پادکست چیست
برنامههای بسیاری برای استفاده از پادکستها عرضه شدهاند.
اکثر این برنامهها مجموعه کاملی از گروههای مختلف تولید کننده پادکست را در خود جای دادهاند و به کاربران این امکان را میدهند که به آنها گوش دهند.
اگرچه، بسیاری از قابلیتهای پایه در این برنامهها یکسان است و تفاوت چندانی بایکدیگر ندارند، اما فهرستی از پرمخاطبترین آنها عبارتند از :
- پاکت کست (Pocket Casts)
- اورکست (Overcast)
- گوگل پادکست (Google Podcasts)
- کسترو (Castro)
- اسپاتیفای(Spotify)
- لافبل (Laughable)
- لومینری (Luminary)
- هیمالیا (Himalaya)
- کست باکس (Cast box)
- رادیو پابلیک (RadioPublic)
روش کسب درآمد از پادکست چیست
شما میتوانید با راهاندازی یک کسب و کار سایبری بر پایه تولید پادکست، کسب درآمد نمایید.
برای اینکار بهتر است، در ابتدا یک پایگاه اصلی مانند سایت یا وبلاگ داشته باشید تا مخاطبان از این طریق اطلاعات بیشتری کسب کنند.
پس از آن میتوانید از روشهای متعددی برای کسب درآمد استفاده کنید، که از شناختهشدهترین آنها عبارتند از :
بازاریابی مشارکتی
همکاری با یک کسب و کار، و صحبت در مورد محصولات آن در پادکستهای تولید شده، یکی از بهترین روشهای کسب درآمد است.
برای شروع، تنها نیاز است که به خوبی بتوانید آن محصولات را معرفی کنید و مخاطبان را مشتاق به استفاده نماید.
حمایت کننده
پس از آنکه تعدادی مخاطب جذب کردید، زمان آن رسیده است که برای پادکستهای خود اسپانسر یا حمایتکننده دریافت کنید.
این روش ممکن است نیاز به زمان داشته باشد، تا نام تجاری شما شناخته شود و حمایت کننده بتواند به شما اعتماد کند.
ارائه مشاوره
هنگامیکه خود را به عنوان متخصص در یک حوزه معرفی کنید، پس از مدتی افراد برای مشاوره به شما مراجعه خواهند کرد.
میتوانید بابت زمانی که به مشاوره اختصاص میدهید و افراد را راهنمای میکنید، کسب درآمد داشته باشید.
فروش پادکست
پس از آنکه به اندازه کافی اعتبار کسب کردید و مخاطبان زیادی بدست آوردید.
نوبت آن است که فایلهای صوتی خود را بفروشید یا برای استفاده از آنها حق عضویت مشخص کنید.
با این روش، میتوانید به راحتی از پادکستهای خود کسب درآمد نماید.
تولید اولین پادکست
درابتدا، بهتر است که پادکستهای خود را بر روی برنامههای متداول قرار دهید و پس از مدتی اقدام به راه اندازی یک سایت نمایید.
میتوانید تمامی پادکستهای خود را در سایت قرار دهید و قسمتی از متن انها را نیز بنویسید.
برای شروع میتوانید طبق ترتیب زیر اقدام کنید.
- یک موضوع برای پادکستها مشخص کنید.
- بخش شروع و پایان را برای آنها آماده کنید.
- از تجهیزات خود مطمئن شوید.
- ضبط کنید و به دلخواه آنرا ویرایش کنید.
- پادکست را در برنامهها متداول، بارگزاری کنید.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید