کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
کسب و کار اینترنتی موفق آرزوی است که هر کارآفرین سایبر دارد، اما وقتی صحبت از موفقیت میکنیم، دقیقا منظورمان چیست و چه شاخصهای را برای موفقیت کسب و کار خود باید در نظر داشته باشیم.
درآمد و سودخالص، تنها یک شاخص از میان شاخصهای متفاوتی است که باید برای رسیدن به کسب و کار اینترنتی موفق در نظر داشت.
ممکن است یک کسب و کار از نظر امور مالی موفق محسوب شود، اما از جنبههای دیگر دارای ضعفهای بسیاری باشد.
راهاندازی یک کسب و کار سایبری مانند خیلی از کارهای دیگر، اصول مختص به خود را دارد که اگر رعایت نشود، نتیجهی جز شکست نخواهد داشت.
در ادامه به معرفی برخی از شاخصهای اساسی که در موفقیت یک کسب و کار آنلاین سهیم هستند، خواهیم پرداخت.
کسب و کار اینترنتی موفق با هاست مناسب
نخستین گام، برای داشتن کسب و کار اینترنتی موفق یافتن یک میزبان وب و هاست مناسب است.
میزبان وبی که بتواند از نظر تامین امنیت، سرعت و منابع سرور پاسخگوی نیاز ما باشد.
برای انتخاب هاست مناسب، برخی شاخص ها را باید درنظر داشت که مهمترین آنها عبارتند از :
زمان بالا بودن هاست
زمان بالا بودن (uptime)، یا در دسترس بودن یک هاست از مهمترین شاخصهای است که در زمان خرید میزبان وب باید به آن توجه داشت.
اگر کسب و کار اینترنتی شما در یک شبانهروز و در طول یک هفته، همیشه بالا باشد، مسلما بازدیدکنندگان سایت با مشکل مواجه نخواهند شد.
از طرف دیگر، شاخص بالا بودن یک سایت از جمله مواردی است که بر روی رتبهبندی موتورهای جستجوگر نیز به شدت تاثیرگذار است.
امنیت هاست و سرور
امنیت هاست، برای حفظ امنیت هاست بسیار ضروری است و یکی از دغدغههای مهم برای داشتن کسب و کار اینترنتی موفق است.
ما میتوانیم با رعایت یک سری از نکات، امنیت وبسایت خود را ارتقاء دهیم، اما اگر هاست آسیبپذیر باشد دچار حملات زیانباری میشویم که میتواند کسب و کار ما را نابود کند.
بهعلاوه، نگهداری سرورها در مکان مناسب که مقاوم در برابر حوادثی مانند آتشسوزی و زلزله باشد، نیز در امنیت هاست بسیار موثر است.
تهیه پشتیبان از هاست
نسخه پشتیبان (backup)، از جمله شاخصهای است که باید در زمان تهیه هاست به آن توجه داشت.
اگر پشتیبانگیری به صورت منظم و در فواصل مناسب زمانی انجام شود، میتوان اطمینان داشت که در صورت بروز مشکل، میتوان شرایط را به حالت ابتدایی بازگرداند.
همچینین، سعی کنید خودتان هم به صورت منظم و دورهای از محتوای وبسایتتان نسخه پشتیبان تهیه نمایید تا اطمینان بیشتری داشته باشید.
میزان منابع هاست
شرکتهای ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، معمولا پلنهای مختلفی را برای خدمات خود در نظر میگیرند.
بنابراین شما در ابتدا باید میزان منابع مورد نیاز خود را مشخص کنید و بر اساس آن اقدام به خریداری هاست نمایید.
با این روش، دیگر با کمبود منابع و مشکل در نمایش وبسایتتان روبرو نخواهید شد.
در واقع هاست اشتراکی، روشی از میزبانی وب است که در آن منابع یک سرور میان چندین سایت به اشتراک گذاشته میشوند.
این نوع از میزبانی، بسیار مناسب برای کسب و کارهای اینترنتی کوچک تا متوسط است که تعداد بازدیدکنندگان آنها کم است و نیاز به منابع زیادی ندارد.
مهمترین مزیت میزبانی اشتراکی هزینه ارزان آن است، چرا که منابع بین چندین سایت تقسیم میشوند و هزینهها نیز به همان میزان کاهش مییابد.
از طرف دیگر، این نوع از میزبانی نیاز به دانش فنی برای تنظیمات سرور ندارد و مسئولیت آن بر عهده شرکت میزبان است.
پشتیبانی و خدمات
از دیگر شاخصهای اساسی در زمان انخاب یک هاست مناسب، توجه به خدمات پشتیبانی مشتریان است.
یک شرکت مناسب باید در ۲۴ ساعت شبانهروز و ۷ روز هفته پاسخگوی مشتریان باشد.
راههای ارتباطی گوناگون با بخش پشتیبانی مانند تماس تلفنی، ایمیل و چت آنلاین، باعث برقراری ارتباط مناسبتر خواهد شد.
کسب و کار اینترنتی موفق با ارسال ایمیل
بدون شک، ایمیل یکی از بهترین راههای برقراری ارتباط برای کسب و کارهای اینترنتی است که جدا از نتیجهبخش بودن، بسیار مقرونبهصرفه است.
از طرف دیگر، علارقم اینکه روشهای تبلیغاتی بسیاری در فضای سایبر وجود دارد، اما هنوز هم میتوان ایمیل مارکتینگ را یکی از موثرترین روشها دانست.
ایمیل مارکتینگ، به معنای استفاده از ارسال ایمیل برای رساندن پیام به مخاطبان هدف است.
این پیام میتواند شامل تخفیفها، پیشنهادات جذاب، تبلیغات و محتوای کاربردی باشد.
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل مزایای بسیاری دارد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
نرخ بازگشت سرمایه
نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، بدین معناست که به ازای هزینههای انجام شده، چه میزان سود بازگشته است.
مسلما یکی از شاخصهای مهم برای بررسی یک کسب و کار اینترنتی موفق ، شاخص نرخ بازشگت سرمایه است.
ایمیل مارکتینگ، اگر به صورت حرفهای و درست انجام شود، نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و بازگشت سرمایه در این روش بسیار بالا خواهد بود.
اثربخشی سریع
در بازاریابی با ایمیل، به راحتی میتوان با مخاطب هدف ارتباط برقرار کرد و پس از ارسال پیام، اثرات آنرا سریع مشاهده نمود.
با استفاده از ایمیل مارکتینگ میتوان به راحتی حس فوریت و محدودیت زمانی را به مخاطب القا کرد و او را ترغیب به اقدام نمود.
رصد مخاطب
با سرویسهای ایمیل مارکتینگ، به راحتی میتوان اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب بدست آورد.
شما به راحتی میتوانید بفهمید که مخاطب چه ایمیلهای را باز کرده است و بر روی کدام لینکها کلیک کرده است.
بنابراین میتوان از این اطلاعات در تبلیغات بعدی استفاده کرد، و آنرا متناسب با رفتار مخاطب بهینه نمود.
شروع راحت
از مهمترین مزایای بازاریابی با ایمیل، ساده بودن آن است. به طوریکه هر شخصی با حداقل آموزش میتواند اقدام به ایمیل مارکتینگ نماید.
بنابراین، بدون نیاز به صرف هزینه و داشتن یک تیم حرفهای به راحتی میتوانید خودتان آنرا انجام دهید.
شما به راحتی میتوانید با استفاده از سرویس میل چیمپ، یک برنامه رایگان برای بازاریابی ایمیلی خود دریافت کنید.
این سرویس، قابلیتهای بسیاری از جمله تقسیم بندی مخاطبان بر اساس موقعیت جغرافیایی به شما میدهد و می توانید زمان ارسال ایمیلها را تنظیم کنید.
میل چیمپ، یک پلن رایگان در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید در هر ماه برای دو هزار نفر ، دوازده هزار ایمیل ارسال کنید، که بسیار مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است.
کسب و کار اینترنتی موفق با تحلیل سایت
آگاهی از روند حرکت و تحلیل سایت، یکی از شاخصهای مهم برای دست یافتن به یک کسب و کار اینترنتی موفق است.
همچنین، تحلیل سایت در تدوین و چیدمان راهبردهای بازاریابی اینترنتی بسیار موثر است.
ابزارهای آنالیز بسیاری وجود دارند که میزان رشد کسب و کار اینترنتی شما را به صورت نمودارهای نمایش میدهند.
این ابزارها کمک میکنند، تا متوجه شوید کجای مسیر را اشتباه رفتهاید و سریع مسیر درست را پیدا کنید.
تعداد ابزارهای تحلیل بسیارند، اما بدونشک یکی از کاربردیترین آنها متعلق به شرکت گوگل است.
این ابزار که تحت عنوان گوگل آنالیتیکس شناخته میشود، مجموعه کاملی از اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد.
آشنایی با گوگل آنالیتیکس
همانطور که عنوان شد، گوگل آنالیتیکس (google analytics)، ابزاری برای تحلیل و آنالیز سایت است که توسط شرکت گوگل به صورت رایگان ارائه شده است.
این ابزار تحلیلگر، اطلاعات کاملی در اختیار مدیر سایت قرار میدهد که برخی از آنها عبارتند از :
- کاربران از چه روشی وارد سایت شدهاند
- رفتار کاربران داخل سایت به چهصورت است
- آیا کمپینهای تبلیغاتی موفقیتآمیز بودهاند
- چه صفحاتی بیشتر بازدید میشوند.
- کلیدواژهای ورود به سایت چیست
- کابران از چه سختافزاری استفاده میکنند
- کابران از چه نرمافزاری استفاده میکنند
گوگل آنالیتیکس، برای جمعآوری این اطلاعات از قرار دادن بلوکی از کدها در صفحات سایت استفاده میکند.
هنگامیکه، کاربر وارد سایت می شود این کدها اطلاعات ردیابی را به گوگل آنالیتیکس انتقال میدهند.
کسب و کار اینترنتی موفق با بازاریابی موتورجستجو
بازاریابی موتورجستجو (Search Engine Marketing)، از گزینههای موثر در دستیابی به یک کسب و کار اینترنتی موفق است.
در این نوع از بازاریابی، از موتورهای جستجوگر به منظور افزایش بازدید سایت استفاده میشود.
مهمترین شاخص اساسی در بازاریابی موتورجستجو، رسیدن به جایگاه برتر در فهرست نتایج جستجو است.
بازاریابی موتورجستجو به دو روش متفاوت صورت میگیرد.
- بهینهسازی موتورهای جستجو
- پرداخت هزینه به ازای کلیک
بهینه سازی موتور جستجو
بهینه سازی موتور جستجو (Search engine optimization)، که به اختصار سئو نیز گفته میشود، روشی برای کسب جایگاه بهتر در بین نتایج موتورهای جستجوگر است.
این روش بر روی تولید محتوا مناسب برای بهتر دیدهشدن در موتورهای جستجوگر تمرکز دارد.
برای دستیابی به یک کسب و کار اینترنتی موفق به واسطه سئو، باید نکات فراوانی را رعایت نمود، که برخی از آنها عبارتند از :
- تولید محتوا مستمر و دائمی
- تولید محتوا اصیل و منحصر به فرد
- بهروز رسانی محتوای قدیمی
- ایجاد حس رضایت در خوانندگان سایت
- جذب مخاطبان به مدت بیشتر در سایت
اهمیت سئو به آن دلیل است که عنوان ارزانترین و معتبرترین راه ورود سایت به موتورهای جستجو شناخته میشود.
بهینه سازی موتور جستجو یک فرایند زمانبر برای سایت است که باید به صورت مستمر انجام شود.
به طورکلی برای بهینه سازی موتور جستجو سه روش اصلی باید انجام شود.
- سئو تکنیکال : رعایت اصول سئو در طراحی و استانداردسازی کدنویسی سایت، جزء این بخش محسوب میشود.
- سئو آن پیج : یا داخلی، مربوط به بهینهسازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجوگر است.
- سئو آف پیج : یا خارجی، شامل هر اقدامی است که خارج از سایت به منظور بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجوگر انجام شود.
پرداخت هزینه به ازای کلیک
پرداخت هزینه به ازای کلیک (Pay Per Click)، که با نام تبلیغات کلیکی نیز شناخته میشود، یکی از روشهای بازاریابی موتورجستجو است.
در این روش تبلیغات شما بر روی موتورهای جستجو یا سایتهای پربازدید ارائه میشود.
سپس، به ازای هر کلیک بر روی لینک تبلیغات هزینه آن محاسبه میگردد.
پرداخت هزینه به ازای کلیک، یک روش سریع برای نتیجهگیری در برابر بهینه سازی موتور جستجو است.
اما این روش، پایداری کوتاهی دارد و به محض اتمام هزینه پرداخت شده، تبلیغ حذف میشود.
پرداخت هزینه به ازای کلیک به سه روش زیر قابل پیادهسازی است.
- اجاره ماهانه : مبلغ ثابتی پرداخت میشود و در تمام این مدت تبلیغ نمایش داده میشود.
- دفعات نمایش : به ازای هر بار نمایش، مبلغ مشخصی از اعتبار اولیه کسر میشود.
- دفعات کلیک : به ازای هر بار کلیک، مبلغ مشخصی از اعتبار اولیه کسر میشود.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید