کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
شما تصمیم گرفته اید که به زودی کسب و کار خود راه اندازی کنید و وارد دنیای کارآفرینی شوید. آیا تا به حال پیش آمده است که به این موضوع فکر کنید، کدام گزینه برای شما مناسب تر است؟
یک کسب و کار اینترنتی یا یک کسب و کار خشت و ملات (Brick and Mortar)، یا همان سنتی.
قبل از هر چیز برای مقایسه دو گزینه فوق، بیایید کمی دقیق تر تمام جوانب را ارزیابی کنیم. با اینکار مطمئن می شویم که در حال مقایسه سیب با سیب هستیم، نه مقایسه پرتقال با سیب!
کسب و کار سایبری یا سنتی
انواع بسیار از کسب و کارها وجود دارند، اما برای مقایسه دقیق تر کسب و کار سایبری با کسب و کار سنتی، بهتر است یک نوع آشنا، مانند خواربار فروشی را درنظر بگیریم. سپس تمامی جوانب آنرا در دو حالت کسب و کار سایبری و سنتی بررسی کنیم.
فضا و موقعیت مکانی
از قدیم الایام گفته اند، برای خرید یک ملک سه فاکتور مهم باید در نظر گرفته شود: مکان، مکان، مکان!
بسیاری از کسب و کارهای سنتی از جمله یک خواربار فروشی به شدت به موقعیت مکانی وابسته هستند و موفقیت آنها در گرو مکان مناسب است.
مسلما میزان فروش یک خواربارفروشی در کنار یک خیابان اصلی، هرگز به میزان فروش یک رقیب خود در انتهای یک کوچه بن بست نیست.
پس انتخاب اشتباه در موقعیت مکانی، به راحتی می تواند باعث نابودی یک کسب و کار سنتی شود. درحالیکه، کسب و کار سایبری در فضای مجازی وجود دارد، و مکان آن با نام دامنه (Domain name)، و آدرس ای پی (IP address)، شناسایی می شود.
در فضای سایبر، موقعیت مکانی هیچ اهمیتی ندارد، چرا که مشتریان هدف می توانند به راحتی شما را پیدا کنند و از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند.
نام دامنه ی مناسب است که هم کوتاه باشد و هم به خوبی در ذهن بماند. دیگر ویژگی های دامنه مناسب عبارتند از:
- نام دامنه کوتاه باشد.
- آسان به خاطر سپرده شود.
- شامل کلمه کلیدی مرتبط باشد.
- نوشتن نام دامنه آسان باشد.
- شامل عدد و خط تیره نباشد.
- از پسوندهای رایج انتخاب شود.
هزینه ثابت و متغییر
هزینه های اجاره، استهلاک، تعمیر، نوسازی، نگهداری، تجهیزات و وسایل همگی جزء مواردی هستند که برای امور مالی یک کسب و کار سنتی باید در نظر گرفته شوند.
درحالیکه برای یک کسب و کار سایبری تنها یک وب سایت کفایت می کند، و همان نشانگر حضور کسب و کار شما است.
اگرچه داشتن یک وب سایت مناسب هم آسان نیست، و جدا از اینکه باید ظاهر مناسب و کاربرپسند داشته باشد، باید به صورت منظم بروز رسانی شود. اما به طورکلی نگهداری یک وب سایت بسیار آسان تر و ارزان تر از نگهداری یک مکان فیزیکی است.
- دامنه : به عنوان آدرس سایت شناخته می شود، و راهی است که کاربران از آن برای ورود به سایت استفاده می کنند.
- هاست : به عنوان یک فضاء برای ذخیره اطلاعات و محتوای سایت از آن استفاده می شود.
- سیستم مدیریت : اجازه کنترل و ویرایش محتوای سایت را فراهم می کند، بدون آنکه نیاز به دانش تخصصی زیادی باشد.
- قالب : همان ظاهر بصری سایت است، و باعث ایجاد تعامل بهتر میان کاربران و وب سایت می شود.
نیروی انسانی
به طورکلی، یک کسب و کار سایبری نیاز به نیروی انسانی کمتری نسبت به نوع سنتی دارد.
یک کسب و کار سنتی نیازمند فروشنده، صندوق دار، ناظر و نیروی خدماتی است، و هرچه وسعت آن بیشتر باشد، به همان میزان نیاز به نیروی انسانی بیشتر است.
در حالیکه برای یک کسب و کار سایبری به هیچ یک از این موارد نیازی نیست. یک وب سایت به راحتی می تواند بسیاری از فعالیت ها مانند ثبت سفارش، فروش، تحویل و دریافت وجه را انجام دهد.
تمامی این فعالیت ها به صورت شبانه روزی در طول هفته انجام می شوند، بدون آنکه وب سایت خسته شود و نیاز به مرخصی داشته باشد. تنها نیاز کسب و کار سایبری یک کارمند پشتیبانی خوب برای نگهداری و مراقبت از وب سایت است.
تعداد زیادی از سرویس های مدیریت تولید محتوا به صورت رایگان و اشتراکی برای استفاده شخصی یا سازمانی وجود دارند، که برخی از شناخته شده ترین آنها عبارتند از:
- Joomla : یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و منبع باز است که بر پایه زبان PHP نوشته شده است.
- WordPress : از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا است که به صورت منبع باز و مبتنی بر MySQL و PHP است
- Drupal : سامانه مدیریت محتوای متن باز و آزاد است که به زبان PHP نوشته شده است.
- DotNetNuke : سیستم مدیریت محتوای متن باز است که بر پایه چهارچوب NET. تهیه شده است.
- PHPNuke : سامانه مدیریت محتوای است که بر پایه زبان PHP و MySQL نوشته شده است.
- Xoops : برنامه مدیریت محتوای قدرتمند و متن باز است که مبتنی بر PHP می باشد.
فهرست موجودی
آیا تصور کرده اید که در یک خواربارفروشی، چه میزان به طیف وسیعی از محصولات نیاز است.
از انواع و اقسام محصولات لبنی تا محصولات شوینده! شما باید برای هر نوع سلیقه و خواسته ی محصولات مختلف را تهیه کنید تا در صورت نیاز مشتریتان، به آنها ارائه دهید.
در غیر اینصورت آنها به سراغ رقیبتان می روند، و ممکن است که هرگز به خواربار فروشی شما باز نمی گردند.
نگهداری مقدار زیادی از انواع محصولات، یکی از مشکلات کسب و کار های سنتی است، محسوب می شود. در حالیکه یک کسب و کار سایبری هرگز با چنین مشکلی رو برو نخواهد شد و می توان با حداقل موجودی اداره شود.
همچنین، با فروش محصولات دیجیتال مانند دوره های آموزشی یا کتاب های الکترونیک، مشتریان می توانند به راحتی در پایان فرایند خرید آنها دانلود کنند.
در فروش این نوع از محصولات دیگر هیچ دردسر محصولات فیزیکی را هم نخواهید داشت.
ساعات کاری
ساعات کاری در کسب و کارهای سنتی کاملا مشخص است و کسی نمی تواند بعد یا قبل آن، خرید کند. اگر هم کسب و کار شما در یک بازار قرار داشته باشد، باید مطابق با محدودیت های زمانی آنجا، فعالیت کنید.
درحالیکه، یک کسب و کار سایبری می تواند به صورت شبانه روزی در هر روز هفته فعالیت نماید، بدون داشتن هر نوع محدودیت زمانی! از طرف دیگر می توان با یک کسب و کار سایبری در سطح بین المللی فعالیت نمود و حتی محدودیت جغرافیای هم نداشت.
با این شرایط، شما می توانید به راحتی یک درآمد غیرفعال (Passive income)، داشته باشید، و از مزایای آن استفاده کنید.
اگرچه، یک کسب و کار سایبری دارای مزایای بسیاری است، اما در صورت گسترش فعالیت و تبدیل شدن به یک کسب و کاری بزرگ، می تواند بسیار پیچیده شود.
به عنوان نمونه، سایت آمازون را در نظر بگرید که چه میزان نیروی فعال در بخش پشتیبانی، زنجیره تامین، پردازش، و بازاریابی دارد.
پس اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، باید از قبل تصمیم بگیرید که می خواهید شبانه روزی فعالیت داشته باشد یا خیر؟
ایده های کسب و کار سایبری
جدا از تمام مزایای که برای کسب و کارهای سایبری عنوان کردیم، اکنون نوبت آن است که تصمیم بگیرید چه نوع کاری را می خواهید شروع کنید.
خوشبختانه انواع بسیاری از کسب و کارهای سایبری وجود دارند، که با توجه به علاقه و مهارت خود، می توانید آنرا انتخاب کنید.
در ادامه فهرستی از ایده ها در سه دسته بندی مجزا آورده شده است.
مبنی بر خدمت
- وبلاگ نویسی
- تولید پادکست
- نوشتن مقاله
- برنامه نویسی وب
- طراحی گرافیک
- نسخه نویسی پزشکی
- دستیار مجازی
- مربیگری ورزشی
- …
فهرست فوق برای بسیاری از فعالیت ها که نیازی به حضور فیزیکی شما ندارد، ادامه دارد. اگر یکی از این مهارت ها را دارید و علاقمند به آن هستید، اکنون فرصت مناسبی برای کارآفرینی سایبری است.
مبنی بر تجربه
این نوع از کسب و کارها، معمولا بالاتر از نوع خدمات هستند و نیاز به دانش و تخصص در یک حوزه خاص دارند. شما می توانید با نوشتن کتاب، اجرای وبینار یا تولید پادکست برای گروهی از افراد، از دانش خود استفاده کنید.
مبنی بر محصول
در این نوع از کسب و کارها، شما محصولات را به دست کاربر نهایی می رسانید.
بنابراین، می توانید هر محصول خود را بسازید و هم محصول دیگران را بفروشید. راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در حوزه بسیار مفید است.
همچنین می توانید یک بازار آنلاین (Online Marketplace)، راه اندازی کنید و بستری را برای خرده فروشان و توزیع کنندگان فراهم کنید.
در بازار آنلاین فروشندگان محصولات خود را بدون واسطه به فروش می رسانند. با این روش می توانید یک درآمد ثابت غیرفعال برای خود ایجاد کنید.
در واقع، فرد دارای آزادی کامل از لحاظ زمان و مکان است و می تواند به صورت خودکار درآمد کسب کند.
در مقابل آن، درآمد فعال قرار دارد که به ازای مدت زمانی که فرد صرف می کند می تواند درآمد داشته باشد.
بنابراین در یک جمع بندی می توان گفت : اگر زمان را در ازای پول معامله کنید، درآمد حاصل از آن به عنوان در آمد فعال شناخته می شود. در غیر اینصورت درآمد حاصله به عنوان درآمد غیرفعال می باشد.
چند نمونه ی موفق کسب و کار سایبری
کسب و کارهای موفقی در سطح بین المللی وجود دارند که درآمدشان به صورت آنلاین است.
عوامل متفاوتی در موفقیت یک کسب و کار سایبری دخیل هستند که از سهم بازار تا امنیت مالی، قابل تقسیم بندی است.
در ادامه چند نمونه از کسب و کار سایبری موفق در سطح بین المللی را بررسی خواهیم نمود تا به عنوان الگوی مناسب قابل تقلید باشند.
کسب و کار سایبری آمازون
بدون شک، وب سایت آمازون (Amazon)، به عنوان پادشاه بی چون و چرای حوزه تجارت الکترونیک شناخته می شود.
بزرگترین بازار اینترنتی جهان که وقتی حرف از کسب و کار های آنلاین در میان است، نام آمازون نیز همراه با آن است.
سایتی که از یک کتاب فروشی کوچک آغاز کرد و حالا به غول دنیای کسب و کارهای سایبری تبدیل شده است.
کسب و کار سایبری علی بابا
سایت چینی علی بابا (AliBaba)، در حوزه عمده فروشی رهبری بازار را برعهده دارد.
کسب و کاری که با اعضای خانواده شروع کرد و حالا بالغ بر هفتاد هزار کارمند دارد.
تمرکز سایت علی بابا بیشتر در کشور چین است. اما با این حال توانسته است رتبه سوم کسب و کارهای موفق اینترنتی را به خود اختصاص دهد.
کسب و کار سایبری ای بی
سایت ای بی (Ebay)، که یکه تازه حوزه خرید و فروش کالای دست دوم است، و هیچ کس نمی تواند به پای او برسد.
تنها کسب و کاری که بعد از حباب دات کام در سراسر جهان توانست رشد عجیبی را تجربه کند.
تا کنون کسب و کارهای زیادی سعی کرده اند که با بودجه های کلان با سایت ای بی رقابت کنند. اما تنها توانسته اند سهم بازار اندکی را تصاحب کنند.
کسب و کار سایبری جینگ دانگ
سایت جینگ دانگ (JD)، بعد از سایت آمازون در جایگاه دوم کسب و کارهای سایبری قرار دارد.
این سایت رقیب سرسخت، سایت علی بابا در چین است و فروشی به مراتب بیشتر از آن دارد.
سایت جینگ دانگ در زمینه تامین محصولات عمده و خرده در کشور چین فعالیت دارد.
کسب و کار سایبری گورپن
سایت تخفیف گروهی گروپن (Groupon)، توانسه است درآمد بالایی را از طریق ارائه تخفیف کسب کند.
مدل کسب و کار این سایت بسیار آسان است. مردم نیاز به کد تخفیف دارند و کسب و کارها نیاز به فروش بیشتر.
این سایت با ارائه کد تخفیف به کاربران در افزایش فروش کسب و کارها دخیل می شود.
کسب و کار سایبری راکوتن
سایت راکوتن (Rakuten)، بزرگترین ارائه دهنده خدمات خرید و فروش آنلاین در کشور ژاپن است.
این سایت فروشگاهی قدرتمند در خرید روزانه خانگی است که از سیستم تحویل فوق العاده ای برخوردار است.
سایت راکوتن، شریک تجاری شرکت والمارت (Walmart)، در کشور ژاپن محسوب می شود.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید