استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
امروزه افراد با مشکل عدم تمرکز بر روی محتوا روبرو هستند. آنها به سرعت از صفحه یک دستگاه به دستگاه دیگر میروند. یا در عرض چند دقیقه در بین چندین وبسایت یا شبکه اجتماعی حرکت میکنند.
شاید بتوان، حضور گسترده انواع شبکههای اجتماعی و ایجاد وبسایتهای گوناگون را عامل این مسئله دانست.
بدتر آنکه، بسیاری از این رسانهها محتوای منظمی ارائه نمیدهند، و فاقد یک استراتژی محتوا هستند.
در این بین، آنچه باعث موفقیت یک کسب و کار سایبری میشود، داشتن برنامهریزی برای ارائه محتوا است.
محتوای که مناسب کسب و کار شما، کاربران شما، و حوزه فعالیتتان باشد، که تحت عنوان قانون تعادل محتوا شناخته میشود.
تعریف استراتژی محتوا
استراتژی محتوا (Content Strategy)، در سادهترین تعریف، به معنای داشتن برنامهریزی برای تولید محتوا و عرضه آن به مخاطبان است.
در حقیقت، هدف استراتژی محتوا این است که محتوای کاربردی و مفید برای مخاطبان تولید و ارائه شود، که شامل فعالیتهای زیر میباشد.
- بررسی نیاز مخاطبان و پیدا کردن اشتراک آن با ارزش پیشنهادی کسب و کار اینترنتی
- تمرکز محتوا بر روی فصل مشترک تشخیص داده شده
- ایجاد یکپارچگی و اولویت میان محتواهای ارائه شده
- فراهم ساختن شرایط لازم برای رسیدن محتوا به مخاطبین
او باید به این نکته توجه داشته باشد، که محتوا همسو و همجهت با مدل کسب و کار تولید و ارائه شود.
چرا که استراتژی محتوا تنها مربوط به جنبههای عملی تولید محتوا نمیباشد. بلکه توسعه، مدیریت و عرضه محتوا به مخاطب نیز از دیگر بخشهای آن محسوب میشود.
همچنین، باید معیارهای برای موفقیت محتوا تایین شود، معیارهای که مربوط به امور مالی و موفقیت مادی کسب و کار باشند.
همچنین، محتوا باید بتواند یک پیام را به مخاطب خود انتقال دهد. این انتقال میتواند به صورت متن، تصویر، صدا یا ویدیو باشد.
از طرف دیگر، محتوا باید دارای قابلیت ویرایش باشد، به طوریکه قبل یا بعد از عرضه بتوان آنرا ویرایش نمود.
اگر محتوا در بستر فضای سایبر و دیجیتال عرضه شود، به عنوان محتوای دیجیتال شناخته میشود، که شناخته شدهترین آنها عبارتند از : پادکست ها، کتابهای الکترونیک و فایلهای ویدیویی
تدوین استراتژی محتوا
اکثر افراد به هنگام مواجه با یک محتوا به دنبال آن هستند تا بتوانند تجربه خاصی را از آن دریافت کنند.
بنابراین، در هنگام تدوین استراتژی محتوا باید بر روی تجربهای تمرکز نمود که، تشدید کننده ارزش پیشنهادی کسب و کار ما است.
برخی از مضامینی که محتوا باید برای مخاطب خود ایجاد کنn، عبارتند از :
- ارائه اطلاعات قابل استفاده
- ایجاد بحث و تبادل نظر
- ارائه تفریح و سرگرمی
- ایجاد الهام و انگیزاننده
- ایجاد هویت شخصی
- ارائه منافع مشخص
قبل از ایجاد هرگونه محتوا، باید به این سوال پاسخ دهیم که، مخاطبان در زمان مواجه با محتوای ما آنرا باارزش و مفید تلقی میکنند یا بیهوده!
بنابراین، پیش از انجام هرکاری باید مخاطب خود را به خوبی درک نمود، و از زاویه نگاه او به محتوا نگریست.
برای این منظور میتوان به سوالات زیر پاسخ داد :
- محتوا برای چه کسانی است؟
- محتوا چه نیازی را برای آنها برطرف میکند؟
- محتوا چه هدفی را برای کسب و کار ما محقق میکند؟
- چه زمان، کجا و چگونه، مخاطبان به محتوا دسترسی پیدا میکنند؟
- چگونه محتوا مخاطب را ترغیب به خرید از کسب و کار ما میکند؟
پس از آن با ایجاد یک پرسونا برای مخاطبان، بهتر میتوان محتوای مناسب تولید و ارائه نمود.
در واقع، پرسونا شامل مجموعهای از خواستهها، نیازهها، ترجیحات، ویژگیها و رفتارهای است، که به مخاطب ایدهآل ما اشاره دارد.
هرچه تصویر شفافتری از پرسونای مخاطب ایجاد کنیم، به جهان او نزدیکتر خواهیم شد و میتوانید بهتر رضایت او را تامین کنیم.
در تعریف پرسونا باید به موارد بسیاری توجه نمود که برخی از مهمترین آنها عبارتند از :
- ویژگیهای دموگرافیک
- جایگاه شغلی
- ارزشها و اصول
- اهداف و آرزوها
- سبک زندگی
هر کسب و کار اینترنتی برای تدوین استراتژی محتوا لازم است که مراحل زیر را طی کند.
تایین هدف برای استراتژی محتوا
اولین مسئله در تدوین استراتژی محتوا برای کسب و کار سایبری، داشتن هدف مشخص و شفاف است.
اگر هدف مشخص نباشد، شما هر روز درگیر یک فعالیت میشوید و سرانجام در بین آنها سردرگرم خواهید بود.
باید این را بدانید که مخاطبان کسب و کار شما، به دنبال راهحلی برای مشکلات خود هستند.
آنها به این امید به سراغ محتوا میایند که پاسخی برای مشکلات خود پیدا کنند.
به همین دلیل است که تولید محتوای موثر، زمانبر است.
برخلاف تصور برخی از افراد که آن را با نوشتن ساده اشتباه میگیرند و وقتی میفهمند که چقدر تولید محتوا نیاز به صرف هزنیه دارد، شوکه میشوند.
اما این را بدانید که محتوای با ارزش، یکی از بهترین دارایهای یک کسب و کار سایبری محسوب میشود.یک محتوای با کیفیت و معتبر میتواند منجر به موارد زیر شود :
- میزان فروش را افزایش دهد و مشتریان را ترغیب به خرید کند.
- درباره محصولات به مشتریان بالقوه و احتمالی اطلاعات مفید دهد.
- به اعتبار نام تجاری شما بیافزاید و آنرا ارتقاء دهد.
- باعث تشویق کاربران برای بحث و گفتگو با یکدگیر شود.
بنابراین هدفی را انتخاب کنید که مخاطبان شما به آن نیاز داشته باشند و باعث بهبود کسب و کارتان شود.
مسلما هر هدفی را که در اولیت قرار دهید، همان مشخصه استراتژی محتوا برای شما است.
نکته مهم در هدفگذاری آن است که اهداف منطقی و قابل دسترسی مشخص کنید.
همچنین، از اعداد و ارقام برای اندازهگیری پیشرفت خود استفاده کنید.
مثلا عنوان کنید، تا یک سال آینده به میزان بازدید وبسایت سه برابر میزان بازدید فعلی آن خواهد شد.
کانال ارتباطی برای استراتژی محتوا
کانال ارتباطی، به معنای مسیرهای است که از آن طریق میتوان با مشتریان ارتباط برقرار نمود.
همچنین، مشتریان میتوانند از آن طریق با ما در تماس باشند.
در کسب و کارهای سنتی، این نوع از ارتباط کاملا متفاوت از کسب و کارهای سایبری است.
اما در فضای سایبر از سه کانال متداول میتوان استفاده نمود که عبارتند از :
- دسته اول، این گروه شامل تمامی روشهای میباشند که در آنها پرداختی صورت گرفته باشد. مانند تبلیغات آنلاین، پستهای تبلیغاتی، و اینفلونسرها
- دسته دوم، در این گروه تمامی مواردی قرار دارند که مالکیت آنها در اختیار خود ما میباشد که شامل: وبسایت، خبرنامه ایمیلی، پستشبکههای اجتماعی
- دسته سوم، آن گروه از کانالهای که به واسطه تعامل با مخاطبان ایجاد شدهاند مانند : نظرات کاربران، انجمنهای گفتگو، اشتراکگذاریها
ما با مشتریان خود به بهانهای مختلف و انگیزههای متفاوت ارتباط برقرار میکنیم. که برای هر مورد میتوان از یک کانال ارتباطی استفاده نمود.
بنابراین، با خیال راحت استراتژی محتوا را بر اساس سلیقههای مختلف قرار دهید.
در مورد هر موضوعی که مناسب میدانید اقدام به تولید محتوا کنید و آنرا از طریق کانالهای مختلف در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.
برخی از مخاطبان ممکن است، فایلهای ویدیویی را ترجیح دهند. برخی دیگر پادکستها و گروهی دیگر علاقمند به وبینار باشند.
اما به این نکته هم توجه داشته باشید، که علارغم تنوع کانالهای ارتباطی، لزومی به استفاده از تمامی آنها نیست.
خود را موظف به حضور در تمامی شبکههای اجتماعی نکنید، یک یا دو مورد که پرمخاطبترین هستند، مانند اینستاگرام برای حضور شما و ارائه محتوا کفایت میکند.
در واقع اگر مخاطبان خود را به خوبی بشناسید، میتوانید کانال ارتباطی مناسبتری را انتخاب کنید و تحت آن با مخاطبان در ارتباط باشید.
از آنجاییکه اکثر ترافیک آنلاین در حال تغییر بر روی صفحه نمایشگر تلفنهای همراه است. سعی کنید محتوای ارائه دهید که در هر دستگاهی به خوبی نمایش داده شود، تا مخاطبان خود را راضی نگهدارید.ارزیابی و بررسی استراتژی محتوا
فراموش نکنید، که به محتوای تولید شده توسط مخاطبان توجه کنید و آنرا ملاکی برای استراتژی محتوا قرار دهید.
این محتوا میتواند نظرات مخاطبان، یا سوالات آنها در انجمنهای گفتگو باشد.
همانطور که دیو کرپن (Dave Kerpen)، در کتاب رسانههای اجتماعی دوست داشتنی (Likeable Social Media)، عنوان میکند :
استفاده از ابزارهای دریافت بازخورد راه دیگری برای توجه به نظرات مخاطبان است.
خوشبختانه ابزارهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که میتوانید از انها در کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنید.
همچنین، توجه به نظارات مخاطبان در شبکههای اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
اگر تعداد زیادی از مخاطبان اقدام به درج نظر منفی در صفحه شبکهاجتماعی شما نمودند.
این موضوع نشانگر یک مشکل جدی در محصولات و خدمات شما است، که باید راهحلی برای آن پیدا کنید.
توجه به نظرات درج شده در صفحات رقبا نیز بسیار مفید است، و باعث میشود تا مزیت رقابتی بهتری برای خود ایجاد کنید.
برای ارزیابی عملکرد محتوای خود میتوانید از ابزارهای تحلیلگر بسیاری مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
این ابزارها اطلاعات کاملی، از تعداد بازدیدکنندگان و نحوه عملکرد آنها در وبسایت به شما ارائه میکنند.
بیشک محتوا یک منبع حیاتی برای کسب و کارهای سایبری است. بنابراین در تدوین استراتژی محتوا و اجرای آن باید پشتکار به خرج دهید و کوشا باشید.
این تنها راه است که میتوانید اثرگذاری کسب و کارتان را در فضای سایبر ارتقاء دهید.
با پیشرفت روزبهروز و سریع فناوریها، نیاز مخاطبان به محتوای جذاب و مفید در حال افزایش است. نکته مهم در تولید محتوا این است که به تجربه مشتریان توجه کنید و نیازهای آنها را پاسخ دهید.
برنامه محتوایی رسانههای اجتماعی
آیا شما یکبار در روز در حساب کاربری خود در رسانههای اجتماعی محتوا میگذارید یا هرماه فقط چندبار!
داشتن برنامهریزی و یک تقویم محتوایی راهحلی برای انتشار منظم محتو در رسانههای اجتماعی است، که باید به آن توجه داشته باشید.
یک تقویم محتوایی، نمای کلی از زمان و نوع محتوایی که قرار است در رسانههای اجتماعی منتشر کنید، ارائه میدهد.
این تقویم کمک میکند تا بهتر بتوانید برای مخاطب هدف خود، محتوای مناسب در زمان مناسب منتشر کنید.
همچنین، میتوانید فرایند انتشار محتوا در رسانههای اجتماعی را به راحتی با ابزارهای زمانبدی، به صورت خودکار انجام دهید.
این ابزار، در واقع بک برنامه روزانه است که کمک میکند تا در مسیر استراتژی محتوا قدم بردارید.
تقویم محتوا یک زمانبندی کتبی است که نشان میدهد در آینده چه محتوایی منتشر خواهد شد و مانند یک نقشه اجرایی عمل میکند.
این ابزار میتواند برای ارائه محتوا در وبسایت یا رسانههای اجتماعی مورد استفاده واقع شود.
برخی از کسب و کارها تقویم محتوای هفتگی خود را با جزئیات کامل از قبل تهیه میکنند. آنها موضوعات مهم را شناسایی میکنند و محتوای پیرامون آن تهیه میکنند تا در زمان مناسب منتشر کنند.
چند قانون مهم که در زمان تنظیم تقویم محتوای باید به آن توجه داشت عبارتند از :
ارسال در زمان مناسب
برای هر مناسبت و رویداد در آینده مشخص کنید که چه محتوای را منتشر خواهید کرد.
همچنین برای هر روز هفته، نوع محتوا را از قبل تعریف کنید.
بهترین روز هفته برای جذب مخاطب، یا افزایش فروش کدام روز است، و شما چه برنامهای رای آن روز دارید.
این موارد، تمام نکاتی هستند که باید در تقویم محتوایی به آن توجه داشته باشید و از قبل برنامهریزی کنید.
مسئول تولید محتوا
در تقویم محتوای مشخص کنید که چه فردی مسئول تولید محتوا است.
همچنین، چه فردی مسئول انتشار آن است. اگر تمامی موارد توسط یک فرد انجام میشود، تمامی وظایف را برای او مشخص کنید.
مشخص کردن این موارد، باعث بهبود عملکرد و انتشار محتوای منظم میشود.
بازنویسی و اصلاح محتوا
حتی هنگامی که محتوا آماده است، باید متناسب با رسانهای باشد که قصد انتشار در آنرا دارید.
هرگز محتوای که برای وبسایت تولید شده است را در یک رسانه اجتماعی کپی نکنید.
بلکه محتوا باید برای مخاطبان ان رسانه اصلاح و بازنویسی شود.
پیشبنی تمام جوانب
برای هر محتوا قبل از انتشار آن تمامی جوانب را در نظر بگیرید.
سوالاتی که ممکن است پس از انتشار در ذهن مخاطب ایجاد شود را آماده کنید و برای آنها پاسخ تهیه کنید.
بررسی کنید که از چه هشتگهای پرطرفداری باید استفاده کنید، تا محتوا بیشتر در معرض مخاطبان قرار گیرد.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید