بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
بازاریابی آنلاین (Online Marketing)، یا بازاریابی اینترنتی، شامل مجموعهای از ابزارها و اقدامات است که برای بازاریابی محصولات در بستر اینترنت صورت میپذیرد.
بازاریابی اینترنتی پس از گسترش فضای سایبر، میان فعالان بازاریابی رواج داشته است، اما امروزه از اصلاح بازاریابی دیجیتال بیشتر به جای آن استفاده میشود.
چرا که بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)، مفاهیم کلیتری را شامل میشود و به تمامی اقدامات بازاریابی که در بستر دیجیتال مانند وب، اینترنت و موبایل اجرا میگردد، اشاره دارد.
نیل پتل (Neil Patel)، یکی از شناخته شدهترین بازاریابان دیجیتال، معتقد است : بازاریابی دیجیتال، به هر نوع اقدام بازاریابی که از طریق دستگاههای دیجیتال انجام شود، گفته میشود.
طبق این تعریف، اولین تبلیغاتی که پس از اختراع رادیو از این دستگاه پخش شد، نیز جزء بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.
بنابراین، بازاریابی دیجیتال به دو صورت آفلاین و آنلاین قابل اجرا است، که نوع آنلاین آن شامل روشهای استفاده از اینترنت میباشد.
بازاریابی آنلاین چیست
بازاریابی آنلاین را میتوان زیرمجموعهای از بازاریابی دیجیتال دانست، که با استفاده از اینترنت، اقدامات بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی انجام میشود.
فرض کنید، یک فیلم کوتاه از معرفی محصولات خود آماده کردهاید و آنرا بر روی لوح فشرده قرار دادهاید تا مخاطبان شما مشاهده کنند.
در این اقدام، بازاریابی شما دیجیتال محسوب میشود اما نمیتوان آنرا بازاریابی آنلاین دانست.
حالا تصور کنید که برای بازاریابی محصولات خود از تبلیغات رادیو استفاده میکنید.
مسلما این نوع تبلیغ بر روی میزان فروش شما تاثیرگذار است، اما راهی برای تحلیل و آنالیز بازدهی آن وجود ندارد.
اما اگر همین تبلیغ را به صورت آنلاین برای کسب و کار اینترنتی خود انجام دهید، تمامی مراحل بازاریابی قابل سنجش و ارزیابی است.
سه ویژگی که باعث برجستهتر شدن بازاریابی آنلاین میشوند عبارتند از :
- استفاده از اینترنت برای شناخت بهتر نیازهای مشتریان
- استفاده از اینترنت برای انتقال اطلاعات محصول به مشتریان
- استفاده از اینترنت برای ارتباط با مشتریان و تامین رضایت آنها
مزایای بازاریابی آنلاین
چنانچه عنوان شد، بازاریابی آنلاین به هر روشی گفته میشود که طی آن بازاریاب با استفاده از ابزار اینترنت سعی میکند پیامی را به مشتریان خود انتقال دهد.
این نوع از بازاریابی دارای مزایای بسیاری است که سرعت انتقال پیام تنها یک نمونه از آن محسوب میشود.
سرعت و راحتی
رواج فضای سایبر باعث شده است، تا مخاطبان بتوانند به سرعت و تنها با یک کلیک با محصولات شما آشنا شوند.
ارزان و اقتصادی
بازاریابی اینترنتی هزینه مقرون به صرفهتری نسبت به دیگر روشهای بازاریابی دارد، و استفاده از تبلیغات اینترنتی ابزار مناسبی برای استارت آپ ها محسوب میشود.
تحلیل و ارزیابی
امکان بررسی و ارزیابی کانالهای مختلف در بازاریابی اینترنتی و سنجش بازدهی هر کدام، از مزایای کلیدی این نوع بازاریابی است.
دستهبندی
امکان دستهبندی مخاطبان و ارائه پیشنهاد مختص به هر دسته، از دیگر مزایای بازاریابی اینترنتی محسوب میشود.
عوامل موثر در بازاریابی آنلاین
به طورکلی هر نوع از بازاریابی که در فضای اینترنت انجام شود، جزئی از بازاریابی اینترنتی شناخته میشود.
برای رسیدن به موفقیت در این نوع از بازاریابی، مجموعهای از اقدامات باید انجام شود که مهمترین آنها عبارتند از :
نام دامنه مناسب
انتخاب یک نام دامنه خوب، بر روی ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان و رسیدن به موقعیت مکانی بهتر در نتایج موتورهای جستجو بسیار کمک میکند
نام دامنه، مانند دروازه ورود به کسب و کار سایبری شما خواهد بود. بنابراین در انتخاب آن باید نکاتی را مدنظر قرار دهید.
مرتبط با فعالیت
استفاده از کلمات کلیدی یا کلمات مرتبط با حوزهی فعالیت در دامنه باعث بهبود میزان تعامل با مخاطبان و موقعیت مکانی در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر میشود.
کوتاه و بامعنا
دامنههای کوتاه به مراتب بهتر در یاد مخاطبان میمانند، همچنین اگر دارای یک معنا و مفهوم نیز باشند.
املای راحت
توجه به املای راحت و آسان دامنه، از دیگر مواردی است که در زمان انتخاب باید به آن توجه داشت، تا در آینده مخاطبان دچار مشکل در نوشتن آن نشوند.
پسوند دامنه
سئو درست
سئو داخلی
سئو داخلی یا درون صفحه (On Page)، متمرکز بر روی صفحات سایت است و به هر اقدامی که داخل سایت انجام شود تا باعث بهبود رتبه در موتورهای جستجوگر شود، گفته میشود.
سئو خارجی
سئو خارجی یا بیرون صفحه (Off Page)، به مجموعه فعالیتهای گفته میشود که خارج از محیط وبسایت برای بهبود رتبه سایت انجام میشود.
سئو فنی
سئو فنی یا تکنیکال، بر روی ظاهر سایت، و نمایش درست و واکنشگرای بر روی دستگاههای مختلف، توجه دارد و متمرکز است.
رسانههای اجتماعی
رسانهها و شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین بسترهای بازاریابی آنلاین محسوب میشوند. که بر روی تعامل بهتر با مخاطبان و بهتر دیدهشدن، تاثیرگذار هستند.
از آنجاییکه، افراد بسیاری ساعتها زمان خود را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند. حضور کسب و کار ها در رسانههای اجتماعی اهمیت زیادی دارد و باعث تعامل دو سویه با آنها میشود.
تولید محتوا در رسانههای اجتماعی میتواند به صورت متن، عکس، و ویدیو باشد. اشتراکگذاری آنها در این فضا کمک میکند تا کسب و کارها به اهداف بازاریابی خود دستیابند.
شرط موفقیت در رسانههای اجتماعی تولید منظم و طبق برنامهی محتوا است. محتوایی که اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
از آنجاییکه هرکدام از شبکههای اجتماعی با یک هدف خاص ارائه شدهاند. میتوان چهار نوع بازاریابی آنلاین را در آنها اجرا نمود.
- شبکهسازی اجتماعی
- بلاگنویسی کوچک
- اشتراکگذاری تصاویر
- اشتراکگذاری ویدیو
بازاریابی آنلاین در فیسبوک
فیسبوک یک رسانهاجتماعی ساده و دوستانه است. افراد اوقات فراغت خود را در آن میگذارنند و با دوستان خود گپ و گفت میکنند.
بنابراین نوع محتوا در فیسبوک باید دوستانه و جالب باشد، تا توجه مخاطبان را جلب کند.
بازاریابی آنلاین در یوتوب
یوتوب یک فضای اشتراکگذاری محتوای ویدیویی است. میتوان از آن به عنوان یک ابزار قدرتمند در بازاریابی اینترنتی استفاده نمود.
اکثر افرادی که در این رسانهاجتماعی حضور دارند، به دنبال پاسخی برای سوالات خود هستند.
بنابراین، تولید محتوای مفید و سازنده که بر روی سوالات چرا و چگونه متمرکز است، در این رسانه بسیار موثر میباشد.
بازاریابی آنلاین در توئیتر
توئیتر یک رسانه اجتماعی در خبررسانی است. اکثر افرادی که در آن حضور دارند به دنبال آگاهشدن از بهروزترین اطلاعرسانیها هستند.
تولید محتوا در این شبکهاجتماعی باید به صورت خبرهای مربوط به محصولات باشد که به صورت متنهای کوتاه مخاطبان را جذب نماید.
همچنین، از این رسانه میتوان به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان استفاده نمود.
بازاریابی آنلاین در لینکدین
لینکدین یک شبکهاجتماعی حرفهای در بازاریابی آنلاین است. فضای برای برقراری ارتباط با همکاران و همصنفها را ایجاد نموده است.
از این رسانهاجتماعی میتوان به عنوان ابزاری برای استخدام و یا معرفی محصولات استفاده نمود.
تولید محتوا در لیندکین باید بر اساس سوالات متداول مشتریان باشد، تا باعث افزایش فروش شود.
بازاریابی آنلاین در اینستگرام
اینستگرام یک رسانهاجتماعی است که به منظور اشتراکگذاری تصاویر ایجاد شده است.
با این حال تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک دنیا از این شبکهاجتماعی برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده میکنند.
این فضا، بستری را برای برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطبان فراهم ساخته است. از آن میتوان به عنوان ابزاری برای اشتراکگذاری محتوای ارزشمند نیز استفاده نمود.
موفقیت در رسانههای اجتماعی
میزان موفقیت یا عدمموفقیت برای حضور در رسانههای اجتماعی باید بر اساس شاخصهای ارزیابی شود.
برخی از مهمترین این شاخصها که میتوان از آنها برای سنجش میزان تاثیرگذاری استفاده نمود عبارتند از :
- دنبالکنندهها (Followers) : تعداد افرادی که به طور منظم فعالیت یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی را پیگیری میکنند.
- دسترسی (Reach) : تعداد افرادی که محتوا و صفحه حسابکاربری در شبکه اجتماعی را مشاهده میکنند.
- مشارکت (Engagement) : میتواند شامل میزان پاسخ، نظر، ذخیره و لایک دریافتی در یک شبکهاجتماعی باشد.
- اشتراکگذاری (Share) : محتوایی که توسط مخاطبان برداشته میشود و در حسابکاربری خود منتشر میکنند.
تبلیغات اینترنتی
هر نوع پیام بازاریابی که از طریق بستر اینترنت به مخاطب انتقال داده شود، تحت عنوان تبلیغ اینترنتی شناخته میشود.
این نوع از تبلیغات میتوانند در موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی و نامههای الکترونیک استفاده شوند.
برخی از مهمترین انواع تبلیغات اینترنتی عبارتند از :
تبلیغ موتور جستجو
در این نوع از بازاریابی آنلاین بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار، جهت نمایش تبلیغات استفاده میشود.
بدین صورت که تبلیغات هنگام جستجوی کلمه کلیدی وارد شده در موتور جستجوگر، نمایش داده میشود.
گوگل ادز (Google Ads)، یکی از محبوبترین ابزارها در این زمینه است.
تبلیغ بنری
از دیگر روشهای رایج در بازاریابی آنلاین بر اساس نمایش تبلیغات است.
در این روش، با ثبت بنر و آدرس سایت میتوان اقدام به نمایش تبلیغ در سایتهای همکار نمود.
تبلیغ شبکهاجتماعی
از آنجاییکه افراد مدت زمان زیادی را صرف حضور در شبکههای اجتماعی میکنند.
رسانههای اجتماعی تبدیل به یک بستر مناسب برای بازاریابی آنلاین شدهاند.
در این روش، تبلیغات در شبکههای اجتماعی به مخاطبان نمایش داده میشود.
تبلیغ اپلیکیشنی
با توجه به افزایش تعداد تلفنهای هوشمند، تبلیغات اپلیکیشنی از دیگر گزینههای رایج در بازاریابی آنلاین شده است.
در این روش، صاحبان اپلیکشن برای درآمدزایی اقدام به درج تبلیغ در اپلیکیشنهای خود میکنند.
تبلیغ ایمیلی
یکی از قدیمیترین اشکال بازاریابی آنلاین است.
تبلیغات ایمیلی با استفاده از ابزارهای بازاریابی ایمیلی انجام میشود.
این روش از مقرون به صرفهترین روشهای بازاریابی آنلاین محسوب میشود.
جمعبندی بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین که با عناوینی مانند بازاریابی اینترنتی، و بازاریابی تحت وب نیز شناخته میشود شامل حوزه وسیعی است.
در این روش، کلیه فعالیتها و اقدامات بازاریابی از طریق رسانهها و ابزارهای آنلاین انجام میشود.
مدیریت ارتباط با مشتریان و اطلاعات آنها نیز در حوزه بازاریابی آنلاین خلاصه میگردد.
در واقع با پیدایش اینترنت این امکان برای همگان ایجاد شده است که، محصولات خود را از طریق این بستر به فروش برسانند.
فروش از طریق اینترنت برای تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ یک فرصت محسوب میشود.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید