تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
تولید محتوا یکی از روشهای ایدهال برای کسب درآمد از فعالیتهای فریلنسینگ است، که میتواند در قالب صفحات وب، وبلاگ، صوت یا فیلم انجام شود.
محتوا را میتوان با ارزشترین دارای یک آزاد کار در فضای اینترنت دانست، که میتواند از آن به عنوان اساس بازاریابی دیجیتال استفاده نماید.
شاید شنیدهاید، که اکنون با استفاده از ابزارهای آسان و رایگان دیجیتال، هرفردی یک ناشر و تولید کننده محتوا است.
تنها کافی است که اطلاعات با کیفیت و مناسب را در اختیار مخاطبین خود قرار دهید، تا به کسب درآمد برسید.
اما مراقب باشید که در این کار زیادهروی نکنید، تا مخاطبان شما اذیت شوند یا مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید.
تولید محتوا به صورت متن
یکی از قدیمیترین روشهای تولید محتوا به صورت متن است که اغلب به صورت پستنویسی برای وبلاگها یا شبکههای اجتماعی انجام میشود.
فریلنسر های که در متننویسی زبده هستند، میتوانند عمیقتر روی مخاطبان تاثیرگذار باشند.
این افراد به صورت موثرتری فعالیتهای بازاریابی دیجیتال را انجام میدهند و به نتیجه لازم دست مییابند.
برای تولید محتوا مناسب متنی باید به برخی اصول توجه داشت، که مهمترین آنها عبارتند از :
دستور زبان و املای کلمات
توجه به دستور زبان و املای کلمات در زمان نگارش، از جمله ویژگیهای مهم تولید محتوا است.
بدون شک، متنی که دارای مشکلات نگارش و دیکته است، تاثیر منفی روی مخاطب خود بر جا میگذارد.
این تاثیر میتواند تا حدی باشد، که صحت محتوای تولید شده را نیز مورد تردید قرار دهد.
جملهبندیهای کوتاه
در فضای سایبر، انسانها کمحوصله تر از فضای فیزیکی هستند.
این کم حوصلهای باعث میشود که متنهای طولانی و بلند را نخوانند و به صورت شتابزده از آن گذر کنند.
بنابراین، بهتر است با استفاده از جملات کوتاه جدا از خواناتر کردن متن، به درک بهتر آن نیز افزود.
تولید محتوا اختصاصی
کپی کردن محتوا نه تنها باعث تاثیر منفی روی مخاطب میشود و اعتبار آنرا زیر سوال میبرد.
بلکه روی نتایج موتورهایجستجو نیز تاثیرگذار است و باعث کسب رتبه ضعیف میشود.
جدا از این، کپی کردن محتوا از لحاظ اخلاقی نیز بسیار ناپسند است.
قالببندی محتوا
استفاده از تیترهای درشت، با رنگهای مختلف بسیار در خوانا شدن متن تاثیرگذار است.
همچنین، انتخاب مناسب فونت نه تنها روی ظاهر متن موثر است، بلکه به خوانای آن نیز کمک میکند.
فاصلهگذاری، بخشبندی بین خطوط و پاراگرافها نیز از دیگر نکات مهم برای داشتن یک قالببندی صحیح است.
تولید محتوا به صورت صوت
فایل صوتی یا پادکست (Podcast)، شکل دیگری از محتوا در فضای اینترنت است.
پادکستها به شکل مجموعهای از فایلهای صوتی در شبکههای اجتماعی یا وبسایتها برای مخاطبان عرضه میشوند.
شاید بتوان تصور کرد که در آینده نه چندان دور، روند گوش دادن به این نوع از فایلهای صوتی به شدت افزایش یابد.
در زمان تولید محتوای صوتی، حتما باید امکان دانلود آنها را برای مخاطبان قرار داد، تا بتوانند به شیوه دلخواه خود به پادکستها گوش دهند.
تولید محتوا به صورت اینفوگرافیک
اینفوگرافیک (Infographic)، اصطلاحی است که به نمایش مصور اطلاعات و آمار در قالب نمودارهای گرافیکی، آیکونها یا تصاویر گفته میشود.
این شکل از محتوا با هدف سادهسازی فهم اطلاعات به صورت بصری تولید میگردد.
تولید محتوا به صورت ویدئو
فایل ویدیوئی از دیگر انواع محتوا است، که دارای طرفداران بسیاری است.
برای اثبات محبوبیت ویدئو، همین نکته کافی است که به مخاطبان سایت یوتیوب در خارج از ایران، و سایت آپارات در داخل ایران توجه نمود.
تولید محتوا اساس بازاریابی دیجیتال
شما قبل از آنکه اقدام به تولید محتوا کنید، باید کلمات کلیدی مورد توجه مخاطبانتان را جستجو کنید.
سپس بر اساس آنها، محتوای مفید و مناسب تولید کنید و از آن برای جذب مخاطبان استفاده نماید.
ابزارهای بسیاری برای جستجوی کلمهکلیدی وجود دارند که برخی از شناخته شدهترین آنها عبارتند از :
- Google Keyword Planner : این ابزار که مختص سایت گوگل است، میتواند میزان و حجم جستجوی هر کلمه کلیدی را نمایش دهد.
- Google Trends : این ابزار نیز مختص گوگل است، و با آن میتوان میزان ترندها و بیشترین موارد جستجو شده را مشاهده نمود.
- Alexa Pro : یکی از شناخته شدهترین ابزارها است، که میتوان برای سنجش میزان رقابت و محبوبیت کلمات کلیدی استفاده نمود.
- Kw finder : از قدرتمندترین ابزارهای است که علاوه بر میزان و حجم جستجو، میزان ترند یک کلمه کلیدی را نیز مشخص میکند.
چهار روش تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال
پس از انتخاب کلمه کلیدی مناسب، با انتخاب یکی از چهار روش زیر میتوانید اقدام به تبلیغات آنلاین نمایید.
این چهار روش، بر اساس سه عامل اصلی بازدید، نرخ کلیک، و اقدام تعریف شدهاند.
هزینه به ازای هزار نمایش
در این روش، به ازای هر هزار نمایش آگهی، هزینه دریافت میشود.
هزینه به ازای هزار نمایش (Cost Per Mille)، مناسب استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا است که میخواهند بیشتر دیده شوند.
هزینه به ازای هر کلیک
در این مدل، به ازای هر کلیک مخاطب بر روی تبلیغ، هزینهای پرداخت خواهد شد.
استفاده از هزینه به ازای هر کلیک (Cost Per Click)، نیز مانند روش هزینه به ازای هزار نمایش، مناسب بیشتر دیدهشدن است.
هزینه به ازای هر اقدام
در روش، هزینه به ازای هر اقدام (Cost Per Action)، تنها در شرایطی هزینه دریافت میشود که مخاطب اقدامی انجام دهد.
به عنوان مثال، میتوان از این روش به ازای هر بار خرید که انجام میشود، استفاده نمود.
هزینه به ازای هر نمایش
این روش مناسب، محتوای ویدیوئی است.
با استفاده از روش هزینه به ازای هر نمایش (Cost Per View)، همچنین میتوان میزان جذابیت یک ویدئو را اندازهگیری نمود.
روشهای کسب درآمد با تولید محتوا
برای درآمدزایی از تولید محتوا، از ابتدا باید راهبرد و روشی که تصمیم به استفاده از آنرا دارید مشخص نمایید.
بهطور کلی برخی از شناخته شدهترین روشهای کسب درآمد از طریق تولید محتوا عباتند از :
تبلیغات بنری
از جمله محبوبترین روشهای کسب در آمد از طریق اینترنت، تبلیغات بنری است.
در روش تبلیغات بنری، معمولا محتوا در بین ستونهای فرعی یا در بین مطالب و پاورقی صفحات قرار داده میشود.
برای کسب درآمد از طریق تبلیغات بنری، میتوان از سرویس شناخته شده و معروف گوگل ادسنس (Google AdSense)، استفاده نمود.
نکته خوب در مورد تبلیغات بنری در این است که بسته به اندازه تبلیغات، نوع پرداختها میتواند متفاوت باشد.
همچنین، میتوانید تایین کنید که چند تبلیغ کننده بزرگ در سایت شما نمایش داده شوند، یا تعدادی از تبلیغ کنندههای کوچک.
این روش تبلیغات، در اواسط سال ۲۰۰۳ توسط گوگل راهاندازی شده است و در حال حاضر یکی از محبوبترین برنامههای تبلیغات در اینترنت محسوب میشود.
تبلیغات در گوگل ادسنس به سه دسته کلی تفسیم بندی میشوند که عبارتند از :
تبلیغات ویدیویی : امکان استفاده از تبلیغات ویدیویی را برای مدیران وبسایت فراهم میکند، که باعث افزایش تعداد مخاطبان میشود.
تبلیغات محتوا محور : برپایه محتوا بناء شده است و بر اساس موضوعی که مخاطبان به دنبال آن هستند نمایش داده میشود.
تبلیغات جستجو محور : تبلیغات مرتبط با یک موضوع یا عبارت مورد جستجو را در وبسایت نمایش میدهد.
بازاریابی آشناسازی
بازاریابی آشناسازی (Affiliate marketing)، یا همکاری در فروش، روشی است که در آن یک واسطه به عنوان بستری برای انتشار لینک مورد استفاده قرار میگیرد.
سپس در ازای ارجاع هر تعداد از لینک، درصدی به عنوان پورسانت به واسطه تعلق میگیرد.
این روش بازاریابی، اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط سایت آمازون مورد استفاده قرار گرفت و همچنان ادامه دارد.
محتوای دارای حامی
این روش، برای آگاه سازی خریدار از محتوای متناسب با محصول مورد استفاده است.
در واقع، هدف اصلی استفاده از محتوای دارای حامی، ارتقاء موقعیت نام تجاری در ذهن مخاطب است.
محتوای دارای حامی، هرگز به صورت مستقیم مخاطب خود را تشویق به خرید نمیکند و تنها برای آگاهسازی مورد استفاده است.
پیوند سازی
در این روش، به محصولات مرتبط با محتوا لینک داده میشود.
درآمد حاصل در این روش، بر اساس کلیک کاربران بر روی لینکهای ایجاد شده است که منجر به تبلیغات شده است.
هدف هر ابرپیوند، جایی است که آن سند وجود دارد.
شایع ترین شکل استفاده از ابرپیوندها در صفحات وب است.
ابرپیوندها به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی میشوند.
نوفالو (Nofollow) : پیوندهای هستند که نقش تایید کننده ندارند و تنها به عنوان یک ارجاع دهنده مورد استفاده واقع میشوند.
دوفالو (Dofollow) : تمامی پیوندها به صورت پیشفرض در این دسته قرار دارند.
کتابالکترونیک
تهیه کتاب الکترونیک (Ebook)، یکی از روشهای کسب درآمد از طریق تولید محتوا است.
آنها در واقع همان نسخه دیجیتال منتشر شده از یک کتاب است که متشکل از تصاویر و متن میباشد.
تمایل افراد برای استفاده از کتابهای الکترونیک در حال حاضر بسیار افزایش یافته است.
بهطوریکه تا سال ۲۰۱۹، فروش کتاب الکترونیک در حدود یک چهارم فروش جهانی کتاب را به خود اختصاص داده است.
عضویت اشتراکی
استفاده از عضویت اشتراکی، یکی از محبوبترین راههای کسب در آمد از طریق تولید محتوا است.
اگر این روش به درستی پیادهسازی شود، به راحتی میتوان به یک درآمد ثابت دست یافت.
تنها شرط ضروری برای استفاده از این روش، تولید محتوای با کیفیت است تا مخاطب مایل به خرید حق اشتراک شود.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید