راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
راه اندازی استارت آپ (Startup)، یا کسب و کار نوپا به معنای اجرای کردن هر ایده ای با نیت ارزش آفرینی است، که نتیجه آن تولید محصول یا بهبود فروش باشد.
حالا تصور کنید که ایده خود را به واقعیت تبدیل کرده اید و کسب و کار سایبری شما رشد کرده است، و نوبت به جذب سرمایه گذار رسیده است.
همه چیز در ظاهر آسان به نظر می رسد، اما در واقعیت داستان چیز دیگری است.
مسیری که از اجرای ایده تا کسب سود ادامه دارد، همواره با شرایط ابهام همراه است که این موضوع باعث ایجاد چالش های می شود.
هدف از راه اندازی استارت آپ پیدا کردن یک مدل کسب و کار است.
بنابراین عمر آن کوتاه است و بعد از گذشت چند سال یا به موفقیت می رسد یا شکست می خورد!
بودجه لازم برای راه اندازی استارت آپ نیز معمولا کم است.
اما، اگر ایده جدیدی باشد به راحتی می تواند نظر سرمایه گذاران را جلب نماید و منابع مورد نیاز را تامین کند
مراحل راه اندازی استارت آپ
اگر تصمیم به راه اندازی استارت آپ دارید، ابتدا باید یک ایده خوب داشته باشید، که یک محصول مورد نیاز مشتریان را ارائه دهید.
برای شروع نیاز به ایده بی نظیری نیست. همین که بتوانید راه حل یک مشکل را ارائه دهید و نیازهای مشتریان را برطرف کنید، کافی است.
مراحلی که برای راه اندازی استارت آپ از لحظه ایده پردازی تا تولید محصول باید طی کنید عبارتند از :
بررسی نیاز بازار
انجام تحقیق در مورد بازار و نیازهای موجود، اولین قدم برای راه اندازی استارت آپ است.
پس از آن، باید بررسی کنید، که چگونه می توانید با ایده های خود آن نیازها را برطرف کنید.
ایده و ایده پردازی
ایده پردازی فرایندی است که با تولید ایده های اولیه و خام آغاز می شود، و با شرح مفصل و دقیق ایده ها به پایان می رسد.
ایده پردازی باید بر مبنای نیازهای بازار انجام شود، تا نقطه مناسبی برای راه اندازی استارت آپ باشد.
استفاده از روش های مختلف ایده پردازی، می تواند شروع مناسبی برای تولید ایده های خلاقانه و نوآورانه باشد. برخی از آنها عبارتند از:
- روش طوفان مغزی
- روش نقشه ذهنی
- طراحی استوریبورد
- روش اسکمپر
ایجاد نقشه راه
ایده خود را بنویسید و بر اساس آن یک نقشه راه ایجاد کنید.
کل مسیر را برای خود مشخص کنید، که از کجا شروع می کنید و در نهایت به کجا خواهید رسید.
در این مرحله ذهن خود را آزاد بگذارید و نهایت ممکن مسیر خود را تعریف کنید.
نمونه اولیه محصول
حالا نوبت به آن رسیده است که یک نمونه اولیه از محصول خود تهیه کنید.
هرچند ایده های خدماتی، امکان تولید نمونه اولیه محصول ندارند، اما می توانید تحقیقات کامل تری را برای آن ایده در این مرحله انجام دهید.
این مرحله چالشی ترین بخش راه اندازی استارت آپ است، چرا که بسیاری از افراد در همین مرحله متوقف می شوند!
نظر سنجی محصول
چند نمونه اولیه محصول را تولید کنید و آنرا در اختیار بازار هدف خود قرار دهید.
از آنها در خصوص ویژگی های مختلف محصول نظر سنجی کنید و از پیشنهادهای آنها برای بهبود محصول استفاده کنید.
ثبت کسب و کار
در این مرحله کسب و کار سایبری خود را رسمی کنید.
با مراجعه به مراجع قانونی، روال ثبت و ایجاد شخصیت حقوقی برای کسب و کار خود را انجام دهید..
جذب سرمایه گذار
اگر منابع مالی شما محدود است و سرمایه کافی در اختیار ندارید، می توانید به دنبال جذب سرمایه گذار باشید.
هرچند که در ابتدای کسب و کار، جذب سرمایه گذار سخت است و باید حداقل منابع مالی مورد نیاز را خودتان داشته باشید.
نگران ایده دزدی نباشید
برخلاف تصور عده ای که ایده خود را مخفی می کنند تا دیگران از آن تقلید نکنند، شما از روز اول در مورد آنچه در ذهن دارید صحبت کنید.
این کار باعث دریافت بازخورد از افراد مختلف می شود، که بهبود روش اجرا را به همراه خواهد داشت.
همچنین تمرین مناسبی برای انتقال ایده و تشریح آن به دیگران، با ساده ترین و قابل فهم ترین ادبیات است.
با دوستان خود در مورد آنچه در ذهن دارید بحث کنید و اجازه دهید آنها شما را انتقاد کنند.
از بازخوردهای منفی هرگز دلسرد نشوید و آنها را به عنوان بازخوردهای سازنده ای تصور کنید که فرصت پیشرفت به همراه دارند.
اگر بازخورد واضح و شفافی دریافت نکردید، آنچه را که شنیدید دوباره تکرار کنید و بپرسید که آیا مطلب را درست فهمیده اید. با این روش مطمئن می شوید که دچار اشتباه نشدید و دیگر ابهامی باقی نمی ماند.پس از آنکه بازخوردهای لازم را از دوستان خود گرفتید، همین روش را با افرادی که خارج از دایره ای آشنایان شما قرار دارند، ادامه دهید.
با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که ایده شما از یک فکر ساده به یک مفهوم جامع تبدیل شده است که شامل موارد زیر است :
- اعتقاد مصرف کننده
- دلیل اعتقاد
- بیانیه سود
اطرافتان را خلوت کنید
کاهش روابط و خلوت کردن اطراف، این فرصت را فراهم می سازد تا روی طرح کسب و کار خود متمرکز باشید و زمان بیشتری را صرف آن کنید.
لزومی ندارد تا همیشه در خلوت بمانید. پس از آنکه محصول خود را تهیه کردید، آنرا در قالب یک MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی آماده کنید.
سپس در قالب رویداد، آنرا به شبکه ارتباطات و اطرافیان عرضه کنید و نظرشان را جویا شوید.
با این کار هم نحوه ارائه محصول را خواهید آموخت، و هم بر اساس بازخوردهای دریافتی نواقص را جبران خواهید کرد.
همچنین فرصتی پیش می آید تا سرمایه گذاران خطرپذیر (Venture capital)، با محصول شما آشنا شوند. بدون شک، آنها می توانند کمک بزرگی در پیاده سازی ایده تان باشند.
حداقل محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product)، که با کلمه MVP شناخته می شود. باید همان محصول نهایی و قابل فروش باشد، که ممکن است در آینده ویژگی های جدیدی به آن افزوده شود.
یک MVP به کارآفرین این امکان را می دهد که با کمترین هزینه و تلاش، فرضیه خود را مورد آزمایش قرار دهد و در صورت دریافت بازخورد مثبت، آنرا در آینده گسترش دهد.
برخی از اهدافی که باعث ساخت یک MVP و عرضه آن به مشتریان می شود، عبارتند از :
- امکان ارزیابی فرضیه یک محصول با حداقل منابع
- امکان ارزیابی واکنش مشتریان نسبت به محصول
- امکان ارزیابی در خصوص مدل کسب و کار مورد نظر
- امکان ارزیابی تیم توسعه دهنده در ساخت محصول
- امکان ارزیابی روش های مختلف قیمت گذاری
- امکان ارزیابی نیازهای مشتریان که به آن توجه نشده
کمال طلب نباشید
تا حد امکان از منابع ارزان و رایگانی که در اختیار دارید، برای تولید MVP استفاده کنید.
شما هرچه سریع تر بتوانید حداقل محصول پذیرفتنی را تولید کنید، به همان میزان زودتر می توانید فرضیه خود را آزمایش کنید.
اریک ریس (Eric Ries)، در کتاب نوپای ناب (The Lean Startup)، به اهمیت این موضوع اشاره می کند که با ایجاد یک چرخه دریافت بازخورد، کل زمان فرایند را کاهش دهید.
او توضیح می دهد که به جای جستجوی کامل ترین محصول به دنبال یک محصول حداقلی باشید، که ادعای خودش را اثبات می کند و مشتری هم برای ان وجود دارد.
به عنوان مثال، اگر تصمیم به راه اندازی وب سایت دارید.
به عنوان MVP می توانید یک صفحه در شبکه فیس بوک یا اینستگرام ایجاد کنید.
سپس با ارسال منظم محتوا و تغییر نوع آن، رفتار مخاطبین و واکنش آنها را مورد ارزیابی قرار دهید.
در نهایت، بر اساس بازخوردهای دریافتی از صفحه خود، اقدام به راه اندازی وب سایت نمایید.
هم-بنیانگذار مناسب انتخاب کنید
هم-بنیانگذار مانند کمک خلبان برای هدایت و کنترل هواپیما است، پس در انتخاب او هوشمدانه رفتار کنید.
او باید در حوزه ای متخصص باشد، که شما در آن زمینه هیچ آگاهی ندارید.
در واقع او باید نقش مکمل شما را ایفا کند. اما تنها استعداد و تخصص را ملاک قرار ندهید.
بلکه به دنبال فردی باشید، که به اندازه شما دارای شور و اشتیاق کارآفرینی است.
همچنین، فردی را انتخاب کنید که تشنه یادگیری است.
یک هم-بنیانگذار مناسب می داند که باید همیشه در مسیر آموختن باشد، تا به رشد و بالندگی دست یابد.
اگر در همان ابتدا، هم-بنیانگذار بالقوه شما در مورد نحوه شراکت و حق السهم صحبت کرد، دیگر ادامه ندهید و بلافاصله او را رها کنید.
هرچند که سرانجام باید در این خصوص با یکدیگر به توافق برسید.
آن زمان می توانید از روش های موجود برای تقسیم مالکیت استفاده کنید.
زمانیکه صحبت از شراکت در میان است، روش های زیادی برای دروغ و تقلب وجود دارد.
پس ارجحیت را بر روی صداقت و درستکاری قرار دهید.
سرمایه گذاران را متقاعد کنید
شما تنها یکبار فرصت دارید تا سرمایه گذاران بالقوه خود را متقاعد سازید، که آنها می توانند از محصول و ایده شما سود کسب کنند.
پس محصول خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید در مورد مزایای ویژه و ارزش پیشنهادی که ایجاد می کند به خوبی صحبت کنید.
همچنین، به تفاوتهای آن نسبت به محصول رقبا اشاره کنید تا دیگران را آگاه کنید.
در مورد محصول رقبا اطلاعات جمع آوری کنید، تا سرمایه گذاران بالقوه متوجه شوند که شما فضای رقابت کسب و کار را به خوبی می شناسید.
هرچه بیشتر در مورد محصول خود و مقایسه آن با محصول رقبا بحث کنید، شانس بیشتری برای متقاعد کردن سرمایه گذاران بالقوه خواهید داشت.
جذب سرمایه در راه اندازی استارت آپ
روش های مختلفی برای تامین هزینه ها در راه اندازی استارت آپ وجود دارد، که ارتباط مستقیمی به میزان ریسک محصول شما دارد.
هیچ سرمایه گذاری تنها به دلیل جذابیت یک ایده، اقدام به سرمایه گذاری نمی کند.
بلکه به میزان سود و ارزشی که همراه ایده است، اهمیت می دهد.
مسلما هرچقدر به مراحل جلوتری از کسب و کار تان بروید، به همان میزان به ارزشش افزوده می شود و از میزان ریسکش کاسته می شود.
هرچقدر کسب و کارتان بیشتر پیش رود، به همان میزان ارزش بیشتر و ریسک کمتری خواهد داشت.
باتوجه به اینکه در کدام مرحله از راه اندازی استارت آپ قرار دارید، روش های مختلفی برای جذب سرمایه وجود دارند.
برخی از شناخته شده ترین روش های جذب سرمایه عبارتند از :
خانواده و دوستان
در مراحل ابتدایی راه اندازی استارت آپ ممکن هزینه ها ناچیز باشند.
به طوریکه بتوانید آنها را از پس اندازی که دارید تامین کنید.
اما در این مراحل، در صورتیکه با کمبود بودجه روبرو شدید، یکی از بهترین گزینه ها اعضای خانواده و دوستان هستند.
البته پیش از دریافت سرمایه از آنها، حتما حدود کاری را مشخص کنید. تا در آینده از شما انتظار نابجایی نداشته باشند یا دخالت نکنند.
مطمئن شوید که قبل از جذب سرمایه از این افراد، آنها می دانند که با چه فضایی روبرو هستند و باید دارای روحیه ریسک پذیری باشند.
تامین مالی جمعی
تامین مالی جمعی (Crowdfunding)، به معنای جمع آوری سرمایه از تعداد بالایی از افراد است.
این روش معمولا تحت پلتفرم های که در بستر اینترنت و فضای سایبر قرار دارند، صورت می گیرد.
روال کار بدین گونه است که با معرفی کسب و کار خود بر روی این پلتفرم ها، افراد مشتاق سرمایه مورد نیاز شما را پرداخت می کنند.
روش تامین مالی جمعی برای استارت آپ های که محصولات فیزیکی ارائه می دهند، بسیار مناسب است.
آنها می توانند با این روش هم سرمایه مورد نیاز خود را جذب نمایند و هم اینکه محصولات خود را به صورت پیش فروش عرضه کنند.
شتابدهنده استارتآپ
شتابدهنده استارتآپ (Startup accelerator)، از مراحل ابتدایی تا مراحل پیشرفته می تواند کسب و کار را تحت پوشش خود قرار دهد.
آنها با ارائه خدمات مختلف مانند فضای کار اشتراکی یا مربیگری به شما کمک می کند.
همچنین، سرمایه مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهند و در قبال آن درصدی از مالکیت را برعهده می گیرند.
شتابدهنده به شما کمک می کنند تا در مسیر کارآفرینی سریع تر حرکت کنید.
سرمایهگذاران خطرپذیر
سرمایهگذاران خطرپذیر (Venture capital)، در مراحل ابتدایی اقدام به پوشش کسب و کار شما می کنند.
آنها با پذیرش ریسک کسب و کار، طی یک قرار داد سرمایه مورد نیاز را در اختیارتان قرار می دهند.
روند جذب سرمایه با این روش بسیار پیچیده و طولانی است و دارای مراحل متعدد حقوقی می باشد.
سرمایهگذاران فرشته
سرمایهگذاران فرشته (Angel Investors)، مانند سرمایهگذاران خطرپذیر هستند با این تفاوت که شما با یک فرد در ارتباط هستید.
این افراد دارای علائق مشترک کارآفرینی با شما هستند، و سرمایه مورد نیازتان را تامین می کنند. آنها معمولا در مراحل ابتدای وارد سرمایه گذاری می شوند.
جمع بندی
به صورت خلاصه می توان نکات مهم در راه اندازی استارت آپ را چنین عنوان نمود :
- در مرحله ایده پردازی، بازخوردهای ارزشمند دریافت کنید.
- برای شبکه سازی وقت بگذارید و روی ایده خود متمرکز باشید.
- با تولید حداقل محصول پذیرفتنی، ایده خود را اجرایی کنید.
- هم-بنیانگذارتان باید مهارت و تخصص مکمل شما را داشته باشد.
- زمان راه اندازی استارت آپ را به مخاطبان خود بگویید.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید