فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی مانند یک بازی استراتژیک است که به دانش، صبر و عزم راسخ نیاز دارد.
اما همینکه وارد این بازی شوید، نتیجه آن میتواند برای شما بسیار خوشایند و مطلوب باشد.
اگرچه ممکن است، هرشخصی بتواند یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی کند، اما برای رسیدن به موفقیت نیاز است که از ابتدا یک طرح کسب و کار وجود داشته باشد.
فروشگاه اینترنتی چیست
فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین (Online shop)، یک وبسایت است که محصولاتی را در بستر اینترنت برای فروش عرضه میکند.
این محصولات میتوانند به صورت فیزیکی یا مجازی باشند.
محصولات در قالب بخشبندیها مختلف قرار دارند و بهراحتی میتوان آنها را جستجو کرد و اطلاعات لازم در مورد هر محصول را مشاهده نمود.
همچنین، امکان مطالعه نظرات دیگر خریداران از مزایای منحصر به فرد یک فروشگاه اینترنتی است، که امکان خرید بهتر را فراهم میسازد.
تاریخچه فروشگاه اینترنتی
زمان شکلگیری نخستین فروشگاه اینترنتی باز میگردد به سال ۱۹۹۱.
زمانیکه تیم برنرز لی، استاد دانشگاه امایتی، مفاهیم تجارت الکترونیک را مطرح نمود.
پس از آن در سال ۱۹۹۴، امکان استفاده از خدمات بانکداری آنلاین فراهم شد و بسیاری اقدام به راهاندازی کسب و کار سایبری نمودند.
دو مورد از معروفترین فروشگاههای اینترنتی که در آن زمان آغاز به فعالیت نمودند عبارتند از :
عمده شهرت تیم برنرز لی، بهدلیل اختراع انقلابیاش یعنی وب جهانگستر (World Wide Web)، است که باعث شده است لقب پدر وب را دریافت کند.
او در حال حاضر، مدیر کنسرسیون بینالمللی وب (W3C)، است که وظیفه نظارت بر پیشرفت وب و فناوریهای جدید را بر عهده دارد.
همچنین، تیم برنرز لی به عنوان پژوهشگر ارشد در آزمایشگاه علومکامپیوتر دانشگاه امایتی مشغول به فعالیت است.
برنرز لی، تا کنون افتخارات زیادی کسب کرده است، بهطوریکه در سال ۲۰۰۱ به عضویت جامعهی سلطنتی انگلستان درآمد و در سال ۲۰۰۴ نشان شوالیهی انگلستان را دریافت نمود.
او در سال ۲۰۱۶ جایزه تورینگ را به خاطر اختراع فناوری وب، پروتکلها و الگوریتمهای اساسی آن از انجمن کامپیوتری Association for Computing Machinery کسب نمود.
انواع فروشگاه اینترنتی چیست
فروشگاههای اینترنتی را با توجه به نوع محصولاتی که برای فروش عرضه میکنند میتوان به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود :
فروشگاه محصولات دیجیتال
در این نوع از فروشگاهها تنها محصولات دیجیتال یا مجازی فروخته میشود.
این محصولات میتوانند شامل فایلهای صوتی، کتابهای الکترونیک، برنامههای کاربردی و فایلهای گرافیک باشند.
این محصولات پس از خرید قابل دانلود میباشند و خریدار به راحتی میتواند محصول دیجیتال را در کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود ذخیره نماید.
فروشگاه محصولات فیزیکی
محصولات این نوع از فروشگاهها به صورت فیزیکی است.
بدین صورت که محصولات قابل رویت است و خریدار میتواند آنها را لمس نماید.
پس از خرید این محصولات، فروشگاه اینترنتی آنرا بستهبندی نموده و در یک مکان فیزیکی مشخص به خریدار تحویل میدهد.
پیشنیازهای فروشگاه اینترنتی چیست
هر نوع از فروشگاه اینترنتی برای راهاندازی و تاسیس، نیازمند یکسری مقدمات است.
در واقع همین پیشنیازها هستند که باید در برنامه ریزی کسب و کار لحاظ شوند، تا هزینه ناشی از تاسیس آن مشخص شود.
هدف فروشگاه اینترنتی چیست
قبل از هرچیز باید از خود بپرسید که انگیزه و هدف شما از راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی چیست .
اگر بتوانید یک پاسخ کامل برای این سوال پیدا کنید، انرژی و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر خواهید داشت.
هنگام شروع برای خلق هر چیز، نیاز است که یک نیروی درونی شما را در مسیر صحیح قرار دهد.
در اینصورت دیگر گذشت زمان برای شما اهمیتی ندارد و یک مسیر طولانی برای شما خستهکننده نمیشود.
راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی نیازمند یک برنامهریزی دقیق دارد، که پاسخ سوالات زیر میتواند در تدوین آن به شما کمک کند.
- چقدر زمان حاضرید که در این راه صرف کنید؟
- چقدر سرمایه حاضرید که در این مسیر صرف کنید؟
- آیا فروشگاه اینترنتی برای فروش محصول مورد نظر شما مناسب است؟
- اجزای تشکیل دهنده فروشگاه اینترنتی شما چیست ؟
- چگونه میخواهید فروشگاه اینترنتی خود را توسعه دهید؟
پلتفرم فروشگاه اینترنتی چیست
پلتفرمهای بسیاری برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارند، که باید تصمیم بگیرید از کدام یک میخواهید استفاده کنید.
خوشبختانه اکثر پلتفرمهای فروشگاه اینترنتی کاملا رایگان هستند، و به راحتی میتوانید با آنها مدل کسب و کار خود را پیاده سازی کنید.
تنها کافیست که بر اساس نیازتان یکی از آنها را انتخاب کنید و اقدام به راهاندازی کسب و کار اینترنتی خود نمایید.
فروشگاه ساز اینترنتی ووکامرس
ووکامرس (WooCommerce)، یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین پلتفرمهای رایگان است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب میشود.
نصب آسان ووکامرس و سازگاری کامل آن با صفحه نمایش موبایل، باعث شده است که کاربران بسیاری اقدام به استفاده از آن نمایند.
ووکامرس تمامی ویژگیهای لازم برای یک تجارت الکترونیک را دارد، و بسیاری از کسب و کارهای سایبری سرشناس از آن استفاده میکنند.
فروشگاه ساز اینترنتی ویرچوال مارت
ویرچوال مارت (VirtueMart)، یک پلتفرم فروشگاهساز است که بر روی سیستم مدیریت محتوای جوملا نصب میشود.
این فروشگاهساز به صورت پیشفرض برای موتورهای جستجوگر بهینه شده است.
بدین معنی که در نتایج جستجوها رتبههای بالای کسب میکند که باعث افزایش تعداد بازدید از فروشگاه اینترنتی میشود.
ویرچوال مارت را میتوان محبوبترین افزونه در بین کاربران جوملا دانست، که همین موضوع باعث استفاده بسیار از آن شده است.
فروشگاه ساز اینترنتی دروپال کامرس
دروپال کامرس (Drupal Commerce)، مشهورترین پلتفرم رایگان در بین کاربران سیستم مدیریت محتوای دروپال است.
این فروشگاهساز یک سیستم مدیریت ساده دارد که کار با آن را بسیار ساده نموده است.
همان طور که ووکامرس منحصر به وردپرس می باشد، و ویژوال مارت منحصر به جوملا است.
دروپال کامرس نیز منحصر به دروپال بوده و تنها با دروپال قابل استفاده می باشد.
فروشگاه ساز اینترنتی مجنتو
مجنتو (Magento)، یکی از شناخته شده ترین پلتفرمهای فروشگاه ساز است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ مانند نایکی یا آدیداس از آن استفاده میکنند.
این پلتفرم در دو نسخه متفاوت عرضه شده است، که نسخه شرکتی (Enterprise Edition)، مجنتو یک گزینه عالی برای شرکتهای بزرگ است.
نسخه رایگان مجنتو تحت عنوان Community Edition شناخته میشود، که نسبت به نسخه شرکتی از امکانات کمی برخوردار است.
پلتفرم مجنتو قابلیتهای بسیاری را در اختیار کاربران قرار میدهد که کمتر پلتفرم رایگانی دیگری، آنها را ارائه میدهد.
فروشگاه ساز اینترنتی پرستاشاپ
پرستاشاپ (PrestaShop)، از مشهورترین پلتفرمهای تجارت الکترونیک است، که عمده شهرت آن به دلیل سادگی و سهولت استفاده است.
این پلتفرم به راحتی نصب میشود و امکان شخصیسازی سادهای دارد.
پرستاشاپ در دو نسخه متفاوت Fully-Hosted و Self-Hosted ارائه شده است که هر دو کاملا رایگان میباشند.
فروشگاه ساز اینترنتی اپن کارت
اپن کارت (OpenCart)، فروشگاه ساز سادهای است که مناسب کسب و کارهای کوچک میباشد.
این پلتفرم به گونهای طراحی شده است که افراد کم تجربه به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.
اپن کارت در مقایسه با دیگر پلتفرمهای فروشگاهساز امکانات کمتری ارائه میدهد و مناسب افرادی که به دنبال قابلیتهای متنوع میباشند، نیست.
اگرچه بیشتر خرید و فروشها در شبکههای اجتماعی از طریق پیام شخصی یا بخش نظرات انجام میشود، اما افزونههای بسیاری برای خودکار کردن فرآیند خرید وجود دارند.
به عنوان مثال، شما میتوانید فروشگاه اینترنتی خود را با سایت فیس بوک راه اندازی کنید.
در این شبکه اجتماعی بازار بسیار گسترده است، و تقریبا همه افراد یک حساب کاربری فیسبوک دارند.
زمانیکه محصولی را در آن معرفی میشود، افراد بسیاری میتوانند آنرا ببیند و در مورد خرید آن تصمیم بگیرند.
همچنین شما میتوانید مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، و موقعیت مکانی تقسیم بندی کنید و آنها را مطلع سازید.
هویت فروشگاه اینترنتی چیست
پس از آنکه هدف کسب و کار خود را مشخص کردید و یک پلتفرم فروشگاه ساز انتخاب نمودید، نوبت به انتخاب یک نام تجاری است.
این نام تجاری باید بیانگر هویت کسب و کار شما باشد و به راحتی در خاطر سپرده شود.
ثبت یک دامنه متناسب با نام تجاری، قدم بعدی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است.
نام دامنه همان نام کسب و کار شما، در فروشگاه فیزیکی است.
مخاطبان با وارد کردن نامه دامنه در برنامه مرورگر میتوانند وارد فروشگاه اینترنتی شما شوند و اقدام به خرید نمایند.
انتخاب محصول و روش تحویل
بعد از آنکه مشخص کردید، تصمیم به فروش چه نوع محصولی در فروشگاه اینترنتی دارید.
لازم است تا به دنبال تامینکنندگان باشید و بهترینها را برای بازار هدف خود پیدا کنید.
همیشه به خاطر داشته باشید، که شرط موفقیت یک کسب و کار عرضه محصول با کیفیت است، که از قیمت مناسبی برخوردار باشد.
موضوع مهم دیگر، نحوه تحویل محصولات فیزیکی به مشتریان است.
حتما باید از قبل مشخص کنید که به چه صورت میخواهید محصولات خریداری شده را به دست مخاطبان برسانید.
اکثر مشتریان، علاقهای به پرداخت هزینه اضافه بابت حمل و نقل ندارند.
بنابراین اگر میخواهید آنرا به صورت رایگان در نظر بگیرید، حتما حداقل میزان خرید را مشخص کنید تا برای ارسال محصول دچار ضرر نشوید.
ارزش اعتبار و ایجاد اعتماد
داشتن اعتبار، با ارزشترین دارای برای یک فروشگاه اینترنتی است.
شما باید بتوانید برای کسب و کار خود اعتبار ایجاد کنید، تا مشتریان به شما اعتماد کنند و اقدام به خرید نمایند.
اگر بتوانید خود را در جایگاه مشتریانتان قرار دهید و نگرانیهای آنها را درک کنید.
در آن صورت بهتر میتوانید راهی برای اعتماد سازی، پیدا کنید.
برخی از نگرانیهای مشتریان پیش از خرید شامل سوالات زیر است :
- آیا گزینه های پرداخت امن هستند؟
- آیا فروشنده محصول را سریع ارسال می کند؟
- آیا کیفیت محصول همانند عکس است؟
- آیا محصول دارای مشکل را میتوان پس داد؟
توسعه و بهبود کسب و کار
شروع همیشه دشوار است، اما پس از تسلط به کسب و کار، نوبت توسعهی آن است.
بنابراین از ابتدا عجله نکنید، تا سریع به نقطه دلخواهتان برسید.
از کوچک شروع کنید، اما برای گسترش آن هر روز تلاش کنید.
از اشتباهات خود درس بگیرید و از نظرات مشتریان برای بهبود کسب و کارتان استفاده کنید.
ابتدا سعی کنید مشکلات ریز و درشتی که در مسیر رشد کسب و کارتان است را شناسایی کنید.
سپس، با تعیین راهبرد، برنامهریزی و هدفگذاری برای رسیدن به چشم انداز کسب و کار خود تلاش کنید.
بعد از آنکه توانستید، به یک ثبات نسبی در کسب و کارتان برسید، نوبت به ایجاد وفاداری در مشتریان است.
در نهایت، به بخش توسعه درآمد میرسید و میتوانید به نقطه دلخواهتان برسید.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید