کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که کارآفرین سایبر کیست و چه می کند؟ ویا با شنیدن این واژه اولین تصویری که در ذهن شما تداعی می شود، چیست؟
پاسخ از آنچه فکر می کنید آسان تر است. چرا که، شما یک کارآفرین سایبر خواهید بود، اگر کالا یا خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهید.
در این حالت، کسب و کار شما وابسته به یک فروشگاه اینترنتی یا وب سایت، شبکه اجتماعی و اپلیکیشن موبایل است.
شما می توانید از این ابزارهای تکنولوژی برای ترفیع و رشد کسب و کار خود استفاده می کنید.
در واقع، فرآیند کارفرینی سایبری با استفاده از ابتکار عمل و نوآوری در استفاده از پتانسیل های موجود در فضای سایبری شکل می گیرد.
به طوریکه، ارزش خلق شده از این فرایند به گونه ای است که افراد حاضرند برای بدست آوردن آن، هزینه پرداخت کنند.
نتیجه این فرایند و خلق ارزش، در قالب یک کسب و کار سایبری نمایان می شود.
سایبرپرونر یا کارآفرین سایبر کیست
سایبرپرونر (Cyberpreneur)، واژه ای است که از ترکیب کلمه سایبر (Cyber)، با کلمه آنترپرونر (Entrepreneur)، تشکیل شده است.
ژوزف شومپیتر (Joseph Schumpeter)، که به عنوان پدر علم کارآفرینی شناخته می شود، در سال ۱۹۲۸ کارآفرینی را بدین صورت مطرح کرد:
البته نگاه شومپیتر به کارآفرینی صرفا در این تعریف محدود نمی شود. او ابعاد کارآفرینی را فراتر از مفهوم فرصت جویی می دانست، و توجه ویژه ای به رابط کارآفرینی و نوآوری نیز داشت.
به طوریکه پنج شیوه مختلف را برای نوآوری در نظر گرفته است.
- معرفی محصول جدید
- به کارگیری شیوه جدید برای ارائه محصول موجود
- ایجاد یک بازار جدید برای ارائه محصول موجود
- کشف منبع جدید برای تهیه مواد اولیه
- ایجاد یک ساختار جدید برای یک محصول موجود
طبق تعریف شومپیتر، می توان سایبرپرونر را فردی دانست که از فرصت های موجود در فضای سایبر برای شروع، ترویج، توسعه و نوآوری کسب و کار استفاده می کند.
چگونه کارآفرین سایبر شویم
اگرچه کلمه کارآفرین ساده به نظر می رسد، اما تا کنون تعریف دقیقی از آن که مورد توافق همگان باشد، ارائه نشده است. با این حال صفت های را به فرد کارآفرین نسبت می دهند، که برخی از آنها عبارتند از :
- ارزش آفرینی
- خلاقیت
- اشتغال آفرینی
- خلق ثروت
- پیشرو بودن
- ریسک پذیری
- آینده نگری
رید هافمن (Reid Hoffman)، کارآفرین فضای سایبری و سرمایه گذار حوزه استارت آپ ها که بیش از همه به دلیل راه اندازی شبکه اجتمای لینکدین شناخته می شود، معتقد است:
بنابراین، تنها چیزی که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین فضای سایبری نیاز است، یک اتصال سریع به شبکه جهانی اینترنت می باشد.
شما می توانید، با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی اعلام کنید که توان ارائه چه محصولاتی را دارید و مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید. به همین آسانی برای دیگران خلق ارزش کنید و از کنار آن به درآمد برسید.
با این حال، جدا از مزیت راه اندازی آسان یک کسب و کار اینترنتی ، مزیت دیگر آن عدم وابستگی به مکان یا زمان مشخص است.
امروزه وجود انواع ابزارهای تکنولوژی، امکان کارآفرین سایبر شدن را برای همه فراهم نموده است. تنها شرط آن یادگیری همیشگی، در کنار خلق ارزش برای مشتریان است.
پنج مهارت مورد نیاز
اگر می خواهید، به سرعت اقدام به کارآفرینی کنید، باید برخی مهارت ها را داشته باشید تا با شکست روبرو نشوید.
برخی از این مهارت ها به صورت عمومی برای تمام کارآفرینان ضروری است، و برخی دیگر مختص کارآفرینان سایبری است.
آنچه در ادامه می بینید، فهرست مهارتهای حداقلی برای کارآفرینان است :
- تشخیص و تحلیل فرصت
- تنظیم طرح کسب و کار
- تامین و مدیریت امور مالی
- اجرا و برنامه ریزی کسب و کار
در کنار مهارت های مطرح شده، به عنوان یک کارآفرین سایبر باید پنج مهارت اساسی زیر را داشته باشید. پس بهتر است، هرچه سریع تر در این موارد متبحر شوید.
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی، موضوعاتی هستند که بیان کننده کلیت محتوای سایت می باشند، و اگر کل محتوای یک صفحه را بخواهید در یک کلمه خلاصه کنید، آن کلمه کلیدی صفحه محسوب می شود.
از آنجاییکه افراد، برای پاسخ نیازهای خود، در موتورهای جستجوگر از عباراتی استفاده می کنند که شامل کلمات کلیدی است.
پس باید در انتخاب کلمات کلیدی سایت، بسیار هوشمندانه عمل کنید.
ابزارهای چندرسانه ای
اطلاعات صوتی، تصاویر، گرافیک، انیمیشن و غیره همیشه توجه مخاطبین را به خود جلب می کنند.
استفاده از این موارد نه تنها باعث انتقال بهتر اطلاعات به مخاطب می شود، بلکه رنگ و شکل بهتری نیز به سایت می دهد.
پس بهتر است نحوه کار کردن با نرم افزارهای چندرسانه ای را یاد بگیرید.
زبان برنامه نویسی
ساختار فضای سایبری و دنیای اینترنت، بر اساس زبان های برنامه نویسی شکل گرفته است.
توانایی خواندن و نوشتن کدهای برنامه نویسی در هنگام مواجه با مشکلات نرم افزای بسیار موثر است.
آشنایی حداقلی با ساختار و نگارش آنها، لازمه حل بسیاری از مشکلات است. پس بهتر است شروع به یادگیری زبان های برنامه نویسی تحت وب کنید.
- HTML : از آن برای پیکره بندی صفحات وب استفاده می شود، و به عنوان زبانی برای نشانه گذاری عناصر صفحه شناخته می شود.
- CSS : زبانی برای شکل دهی و آرایش عناصر مختلف در صفحه وب است.
- Javascript : زبانی برای پویایی و ایجاد رویدادها در صفحات وب است.
- PHP : زبان برنامه نویسی برای توسعه وب است که سمت سرور اجرا می شود. این زبان منبع باز و قابل توسعه است.
- ASP : زبان برنامه نویسی برای توسعه وب است که سمت سرور اجرا می شود. این زبان توسط ماکروسافت ارائه شده است.
تحلیل و ارزیابی
نحوه آشنایی و ورود کاربران به کسب و کار آنلاین می تواند در تحلیل آن بسیار موثر باشد.
بسیاری از بخش های بازاریابی، از جمله پیاده سازی قیف بازاریابی منوط به تحلیل دقیق کسب و کار است. پس بهتر است نحوه کارکردن با نرمافزارهای کاربردی و ابزارهای آنالیز و تحلیل را آغاز کنید.
این ابزارها کمک می کنند تا با یک راهبرد درست، مسیر مورد نظر را سریعتر پیمود. برخی از شناخته شده ترین ابزارهای تحلیل و ارزیای عبارتند از :
- گوگل آنالیتیکس : ابزاری است که شرکت گوگل آنرا رایگان در اختیار کاربران قرار داده است، تا بتوان رفتار کاربران را مورد بررسی قرار داد.
- الکسا : یکی از قدیمی ترین ابزارهای تحلیل است، که همچنان شاخص الکسا به عنوان معیاری برای رتبه بندی سایت ها استفاده می شود.
- سمروش : از جامع ترین ابزارهای تحلیل و ارزیابی است، که برای بازاریابی دیجیتال بسیار مناسب است.
- ماز : از مشهورترین ابزارهای تحلیل است که برای بازاریابی محتوا مورد استفاده است.
تجربه کاربری
شاید به توان یکی از مهمترین بخش های یک کسب و کار آنلاین را نحوه تعامل آن با کاربران دانست.
عملکرد صحیح و بدون نقص اجزای یک کسب و کار آنلاین می تواند باعث ایجاد تجربه اثرگذار و دلپذیر در کاربر شود. پس بهتر است مهارت آزمایش اجزای کسب و کار آنلاین را نیر فرا بگیرید.
پنج ویژگی ضروری کارآفرین سایبر
برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار هیچ راه میانبری وجود ندارد، تنها یک برنامه ریزی صحیح و تعهد در اجرای کردن آن، باعث ایجاد حس رضایت در مشتریان و کسب درآمد می شود.
به عنوان یک کارآفرین سایبر، هیچ اهمیتی ندارد که کجا مشغول به فعالیت هستید، تنها چیزی که لازم است، پنج ویژگی ضروری رسیدن به قله موفقیت است.
نظم شخصی
از آنجاییکه ساعت کاری تحت کنترل خودتان است، این شما هستید که تصمیم می گیرد چند ساعت در روز باید کار کنید.
برخی افراد برای کسب درآمد بیشتر، طمع می کنند و کل روز را به کار کردن اختصاص می دهند!
از طرف دیگر، عده ای هم هستند که میزان ساعت کاریشان تنها باعث شرمندگی است!
حفظ و ایجاد تعادل میان ساعات کاری و زمان استراحت، نه تنها باعث افزایش بهره وری می شود، بلکه مانع از ایجاد استهلاک می گردد.
مشخص کردن تعداد ساعت کاری در طول روز به عنوان یک هدف و تعهد به اجرای آن، شاید ساده به نظر آید، اما نیاز به نظم شخصی دارد.
آنچه مهم است، این است که بدانید هدف شما از تبدیل شدن به یک کارآفرین سایبر چیست، و چه ماموریتی را در زندگی خود می خواهید دنبال کنید.
میزان سخت کوشی و ارزش پیشنهادی در کسب و کار بسیار مهم است.
اما موفقیت به فرصت های که کشف می کنید، تمایز رقابتی و میزان رضایت مشتری بستگی دارد.
در نتیجه نکته اصلی برای موفقیت در کارآفرینی سایبری، دانستن این موضوع است که چرا می خواهید شروع کنید.
انگیزه درونی
آنچه شما را به سمت کارآفرینی سایبری سوق داده، با آنچه به شما الهام درونی داده است را اشتباه نگیرید.
مسلما پیشرفت زیادی نخواهید کرد، اگر تنها به دلیل نداشتن دفتر کار و اجبار در رفت و آمد، تصمیم به راه اندازی کسب و کار آنلاین گرفته اید.
پس بهتر است بیشتر به انگیزه واقعی خود که شما را وارد این مسیر کرده است، توجه کنید.
شاید دنبال آن هستید که با کمک ابزارهای تکنولوژی، روی زندگی دیگران تاثیر مثبت بگذارید.
شاید هم می خواهید با دنبال کردن رویاهای کارآفرینانه و موفقیت در این مسیر، به الگوی دیگران تبدیل شوید.
پس آنچه به شما در مسیر کارآفرینانه انگیزه می دهد را شفاف و واضح مشخص کنید، تا نسبت به منبع انرژی درونی خود آگاهی پیدا کنید.
بی میلی
برای انجام بسیاری از کارها که برایتان بی معنا و مفهوم است و علاقه ای به آنها ندارید، هم باید نظم و انضباط داشته باشید.
به زودی در مسیر کارآفرینی، متوجه خواهید شده که بخش زیادی از وقت شما صرف کارهای مانند بازاریابی، حسابداری و مدیریت امور مالی می شود.
به عنوان یک کارآفرین سایبر وظایفی است که حتی اگر از انجام آنها احساس رضایت نکنید هم باید انجام دهید!
با این حال، بهتر است زودتر دست به کار شوید و با بسیاری از بخش های ضروری کسب و کار آنلاین روبرو شوید.
حتی اگر از محصول خود کاملا مطمئن هستید، باز هم انجام یک سری از فعالیت ها لازمه حیات کسب و کار است.
در صورتیکه هیچ علاقه ای به بازاریابی، ارتباط با مشتری، شبکه سازی، حسابداری و تولید محتوا ندارید، می توانید فردی را استخدام کنید تا این فعالیت ها را انجام دهد.
شما بهترین کاری که می توانید انجام دهید، صرف زمان خود برای رسیدن به اهداف کسب و کار آنلاین که از قبل مشخص کرده اید.
در این راه هم هرگز برای تفویض اختیار یا کمک خواستن از دیگران تعلل نکنید.
هرچند ممکن است در شروع راه اندازی یک استارت آپ با کمبود منابع مالی روبرو باشید.
اما نگران نباشید، چرا که بسیاری از کارآفرینان اینترنتی نیز، قبل از بدست آوردن اولین درآمد خود با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده اند.
وقت شناسی
اگرچه حالا دیگر رئیس خود هستید، اما این مشتریان هستند که سود کسب و کار شما را تامین می کنند.
تاخیر در اجرای تعهدات می تواند به اعتبار شما لطمه بزند، و باعث ایجاد نارضایتی در مشتریان شود.
بدتر این است کیفیت ارائه محصولات دارای استاندارد های لازم و مورد نیاز مشتری نباشد.
ارائه محصول با کیفیت لازم و سر موعد مشخص شده، تنها راه ماندگاری در تجارت است.
پس برای آنکه دچار مشکل زمانی نشوید، تمام موارد خارج از کنترل خود را مشخص کنید.
سپس برای هر کدام یک راهکار تعریف کنید و در صورت لزوم این موارد را به مشتریان خود درمیان بگذارید.
همچنین، دریافت بازخورد از مشتریان در پایان ارائه محصولات نیز بسیار موثر است.
بعد از آن می توانید بر این اساس اقدام به اصلاح یا تغییر در روند کسب و کار آنلاین نمایید.
مزیت ذاتی
گرایش درونی و ترکیب آن با استعداد ذاتی می تواند تبدیل به یک مزیت رقابتی مختص شما شود.
برای شروع فقط کافی است تا سه یا چهار مورد از علایق و مواردی که در آن استعداد دارید را مشخص کنید.
سپس از تلاقی آنها یک ارزش پیشنهادی ایجاد کنید و آنرا به افرادی که به آن نیازمند هستند، عرضه کنید و در قبال آن درآمد کسب کنید.
به عنوان مثال، اگر شما یک برنامه نویس کامپیوتر هستید، که به آشپزی نیز علاقه خاصی دارد. می توانید یک اپلیکیشن موبایل آماده کنید که در آن دستور تهیه انواع غذاها درج شده باشد.
برای پیدا کردن مزیت ذاتی خود، ابتدا تصورات و تخیلات را کاملا آزاد بگذارید، تا ایده ای به ذهنتان برسد.
سپس، آنرا در قالب یک محصول که دیگران به آن نیاز دارند و حاضر به خریداری آن هستند، عرضه کنید.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید