کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
شما با راه اندازی کسب و کار سایبری خود، وارد رقابت بینالمللی شدهاید. در این شرایط چارهای ندارید، جزء اینکه به عنوان یک کسب و کار بین المللی آنلاین، وارد فضای نبرد شوید.
در فضای سایبر، ایده استارتاپ شما هرگز منحصر به فرد نیست. طبق یک قاعده کلی، به ازای هر ایده حداقل سه نفر دیگر در دنیا در حال کار کردن بر روی آن هستند.
با این حال، به کسب و کار اینترنتی شما شرایط برابری داده شده است تا در سطح بینالمللی به رقابت با دیگران بپردازد و به صورت رایگان در دسترس همگان باشد.
مدیریت کسب و کار بین المللی
راه اندازی یک کسب و کار بین المللی آنلاین، یک هنر است. شما به عنوان یک کارآفرین سایبر باید قادر باشید تا نیازها و اولیتهای افرادی که با شما فرهنگ کاملا متفاوتی دارند، را درک کنید.
همچنین، باید استارت آپ خود را آماده رقابت در سطح بینالمللی نمایید.
برای موفقیت کسب و کار بین المللی آنلاین، باید مواردی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
تحلیل فضای کسب و کار
ارزیابی صادقانه کالا یا خدمات شما، اولین گام برای آمادهسازی کسب و کار در رقابت بینالمللی است.
به خاطر داشتهباشید که هیچ ایده منحصر به فردی وجود ندارد. مدل کسب و کار شما مشابه با مشاغل دیگر در جایی دیگر است.
در نتیجه، در مورد مشاغل مشابه به خوبی تحقیق کنید و آنرا به عنوان بخشی از طرح تجاری خود در نظر بگیرید.
با استفاده مدل سوات (SWOT analysis)، میتوانید به خوبی جایگاه خود را بررسی نمایید.
تحلیل مدل سوات، به شما امکان میدهد تا نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود را در برابر رقبا بررسی کنید.
استفاده از مدل سوات همچنین، یک روش خوب برای کوتاه کردن مسیر کسب و کار سایبری در ابتدای راه است.
با این ابزار مطمئن میشوید که آیا در سطح بینالمللی میتوانید رقابت کنید یا خیر.
همچنین برای اجتناب از سوءگیریهای شناختی بهتر است فردی خارج از کسب و کار شما، اقدام به استفاده از این ابزار برای تحلیل نماید.
این مدل، کمک میکند تا بتوان به نقاط قوت و ضعف خود پی ببریم، و همچنین فرصتها و تهدیدهای احتمالی محیط پیرامون را بهتر بشناسیم و آنها را مدیریت نماییم.
برای انجام تحلیل سوات نیاز به یک ابزار راهبردی تحت عنوان ماتریس سوات یا مدل سوات است.
در نخستین گام برای استفاده از ماتریس سوات، باید نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید را به صورت دقیق مشخص کنیم، و سپس آنها را داخل یک ماتریس مشابه با تصویر فوق قرار دهیم.
دو بخش قوت و ضعف، مربوط به موارد درونی کسب و کار است، و دو بخش فرصت و تهدید، مرتبط به مسائل بیرونی یا محیط کسب و کار میباشد.
تدوین راهبرد کسب و کار
پس از تحلیل مدل سوات، اکنون آماده تدوین راهبرد برای کسب و کار اینترنتی خود هستید.
به عنوان نخستین گام، از خود بپرسید که رقبای شما اکنون در کدام بازارها حضور قوی دارند.
سپس، انتخاب کنید که از آن بازارها دوری کنید و بازاری را انتخاب نماید که رقباء روی آن تمرکز کمتری دارند.
با فریب رقبا که شما رقیب مستقیم آنها نیستید وارد فضای نبرد شوید.
به آرامی وارد بازار شوید، تا زمانیکه به اندازه کافی توان نبرد رو در رو را داشته باشید.
بسیاری از استارت آپ ها توسط رقبای بزرگ خود در همان مراحل ابتدایی نابود شدند.
زیرا آن رقبا، به راحتی میتوانند همان ایده استارتاپ را تکرار کنند.
برای اجتناب از این موضوع، قبل از ورود به میدان نبرد، باید یک راهبرد واضح و قابل اجرا تدوین کنید.
راهبرد تمایز
هدف از راهبرد تمایز، خلق برتری و مزیت رقابتی در یک حوزه و جدا شدن از رقبا است.
بسیاری از کارآفرینان در ابتدای راه تصور میکنند که ایجاد تمایز در برابر رقبا، حتما باید در ارتباط با محصولات با کیفیت و قیمت ارزان آن باشد.
در صورتیکه این اشتباهترین تصور ممکن است، شما میتوانید در تمامی بخشهای زیر نسبت به رقبای خود تمایز ایجاد کنید.
شما میتوانید در تمامی موارد زیر نسبت به رقبا برتری پیدا کنید و آنرا مزیت رقابتی خود قرار دهید.
تمایز با اولین بودن
اولین بودن در هر حوزهای از کسب و کار، مهمترین عامل ایجاد کننده تمایز است.
اصولا، اولینها همیشه به عنوان اصلیترینها شناخته میشوند.
اگر اولین باشید، در ذهن مخاطبان، بهترین نیز خواهید بود.
تمایز با ویژگی خاص
عامل مهم بعدی در ایجاد تمایز، دارا بودن یک خصوصیت ویژه است.
این خصوصیت باید مزایای را برای مخاطب به همراه داشته باشد.
ما نباید بر روی تمامی ویژگیها و خصوصیات محصولاتمان سرمایهگذاری نمایم.
بلکه باید ابتدا اولیت بندی کنیم، سپس مهمترین خصوصیت را انتخاب کرده و تمرکز خود را بر روی آن قرار دهیم.
تمایز با تخصصی بودن
تخصص یکی از بهترین عوامل برای ایجاد تمایز در میان دیگر کسب و کارها است.
کسب و کارهای که محصولات اختصاصی ارائه میدهند، بسیار مورد اعتماد مخاطبان خود هستند.
راهبرد تمرکز
مسلما در ابتدای راهاندازی کسب و کار سایبری خود با محدودیت منابع روبرو هستید. شما نمیتوانید به تمامی بخشهای بازار محصولات خود را عرضه نماید.
بنابراین، باید قسمتی از بازار را انتخاب نموده و تمام تمرکز خود را بر ارائه محصولات تخصصی مورد نیاز آن بخش قرار دهید.
قسمتی را انتخاب کنید، که حوزه برتری شما در برابر رقبا است. تنها در این صورت، میتوانید از رقبا متمایز شوید.
این را به خاطر داشته باشید که، یک راهبرد مناسب به همان میزان که میگوید چه کارهای را باید انجام دهید، میگوید که از چه کارهای دوری کنید.
شرکای بینالمللی
برای ایجاد یک کسب و کار بین المللی آنلاین، میتوانید با دیگر استارت آپ های بینالمللی همکاری کنید.
با این روش شما میتوانید شرکای بالقوهی را برای ورود به بازارهای بینالمللی پیدا کنید و طرح کسب و کار خود را تکمیل نماید.
برای شروع، فقط کافی است تا به دنبال نقاط مشترک یک کسب و کار اینترنتی دیگر باشید. سپس ببینید که چگونه میتوانید از یک کمپین بازاریابی آنلاین یا فروش متقابل سود ببرید.
سعی کنید از فضاهای کاری اشتراکی استفاده کنید. با این روش حداقل هزینههای خود را کاهش میدهید.
همچنین، مشاهده ایده استارتاپ دیگر، میتواند افزایش خلاقیت شما نیز کمک کند.
بزرگ فکر کنید
به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک کارآفرین سایبر اولین فردی هستید که باید به کسب و کار سایبری خود اعتقاد داشته باشید.
اگر شما به موفقیت خود اطمینان ندارید، هیچکس دیگر نیز به کسب و کار شما اطمینان نخواهد داشت و هرگز نمیتوانید سرمایهگذاران را جذب کنید.
همچنین، برای جذب سرمایهگذار نیاز به قدرت قانع کنندگی دارید. گاهی اوقات برای متقاعد سازی تنها کافی است که بگویید، ایده شما قبلا نیز اجرا شده است.
هرگز تصور نکنید که شما فقط یک کسب و کار کوچک هستید، زیرا با این کار فقط رشد خود را متوقف خواهید کرد و دستاوردهای زیادی نیز نخواهید داشت.
با داشتن یک چشم انداز روشن و تهیه نقشه راه برای رسیدن به آن چشمانداز، فقط کافی است تا بزرگ فکر کنید.
رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی مفیدترین ابزار بازاریابی آنلاین است که به صورت رایگان در اختیار شما است.
استفاده از این ابزارها مانند اینستاگرام به کسب و کارهای نوپا این امکان را میدهد که خود را به میلیونها مصرف کننده معرفی کنند.
بنابراین، با استفاده از این ابزارها میتوانید تبدیل به یک کسب و کار بین المللی شوید.
همچنین، استفاده از تولید محتوا هدفمند که مخصوص یک کشور مشخص است نیز بسیار موثر است.
استارتاپ شما در حال حاضر در سراسر جهان در معرض دید است و برای بقا باید در سطح بینالمللی رقابت نمایید.
ایجاد یک کسب و کار بین المللی آسانتر از آن چیزی است که فکر میکنید.
برای رسیدن به آن تنها کافی است تا نکات کلیدی زیر را به خاطر بسپارید.
- اطمینا حاصل کنید که محصولات با کیفیت ارائه میدهید.
- راهبرد خود را با بررسی رقبا تدوین کنید.
- با دیگر استارتآپها همکاری کنید تا اعتبار بیشتری بدست آورید.
- از حضور در رسانههای اجتماعی برای بازاریابی استفاده کنید.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید