امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
امنیت کسب و کار الکترونیکی شرط لازم برای تداوم آن است. شما به عنوان یک کارآفرین سایبر باید اطمینان حاصل کنید که کسب و کارتان همیشه در دسترس است. همچنین، از مشکلات حقوقی که در اثر به خطر افتادن اطلاعات مشتریانتان ایجاد میشود، اجتناب کنید.
شما باید برای ارتقاء امنیت کسب و کارتان، اقدامات لازم را انجام دهید و از احتمال حملات سایبری نیز جلوگیری کنید.
اگر هم حملهای رخ داد یا کسب و کار اینترنتی شما هک شد، باید بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن شرایط را به حالت ابتدایی خود بازگردانید.
تهدیدهای مربوط به کسب و کار سایبری طیف گستردهای دارند و باعث ایجاد چالشهای بسیاری میشوند.
این تهدیدها میتوانند شامل انواع باجافزارها یا حملات پیچیده سایبری برای سوء استفاده باشند.
مسلما تهدیدههای سایبری قابل پیشبینی نیستند. اما با انجام اقدامات ضروری امنیتی میتوان میزان خطرات آنها را کاهش بخشید.
تهدیدهای برای امنیت کسب و کار الکترونیکی
گسترش فناوریهای جدید، باعث توسعه کسب و کارهای سایبری شده است. به طوریکه روزبهروز بر تعداد آنها افزوده میشود.
اگرچه این پیشرفت مزایای بسیاری برای صاحبان کسب و کارها به همراه داشته است. اما توجه نکردن به مسائل امنیتی میتواند آینده یک فروشگاه اینترنتی را به خطر اندازد.
بنابراین، آگاهی داشتن نسبت به تهدیدهای سایبری یک راهکار عاقلانه است، که میتواند باعث بهبود امنیت سایبری شود.
برخی از رایجترین تهدیدهای سایبری که هر کسب و کار آنلاین ممکن است با آنها روبرو شود عبارتند از :
رایانههای آلوده
تشخیص یک رایانه آسیب دیده، مشکل است. بنابراین بهتر است فرض کنیم که یک رایانه ممکن است آلوده به بدافزار باشد اگر یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد.
- شما مالک آن رایانه نیستید و به صورت اشتراکی استفاده میکنید.
- شما به طور منظم از آن رایانه برای اتصال به یک شبکه عمومی استفاده میکنید.
- شما نرمافزارهای قفلشکسته را بر روی آن رایانه نصب کردهاید.
- شما از آن رایانه برای دسترسی به سایتهای اشتراک فایل استفاده میکنید.
- شما از آن رایانه بدون نصب نرمافزارهای امنیتی استفاده میکنید.
بدافزارها شامل انواع مختلفی هستند، که شناخته شدهترین آنها شامل موارد زیر میباشند.
ویروس (Virus): یکی از شناخته شدهترین انواع بدافزارها ویروسها هستند، که عملکرد اصلی آنها تکثیر از خود و آلودهسازی دیگر برنامهها است.
کرم (Worms): از دیگر انواع بدافزارها میتوان به کرمها اشاره نمود که عملکردی مشابه با ویروسها دارند. آنها میتوانند بدون آلودهسازی برنامههای دیگر، خود را تکثیر کنند.
جاسوسافزار (Spyware): نوع دیگری از بدافزارها که بدون اجازه کاربران، اقدام به جمعاوری اطلاعات آنها میکنند، تحت عنوان جاسوسافزارها شناخته میشوند.
تروجان (Trojan): از پیچیده ترین انواع بدافزارها تروجانها هستند، که در قالب یک برنامه به ظاهر سالم ارائه میشوند و سپس اقدام به آلودهسازی میکنند.
استفاده از چنین رایانهای، باعث میشود تا کسب و کار سایبری شما در معرض تهدیدهای امنیتی واقع شود.
حسابهای کاربری، و رمزهای عبور که در رایانههای آلوده نوشته میشوند، به راحتی و با استفاده از کیلاگرها (Keylogger)، قابل سرقت هستند.
در نتیجه، اطلاعات و اعتبارنامههای سرقت شده، میتوانند نقطه شروع حمله به یک کسب و کار آنلاین باشند.
برخی از بهترین روشهای محافظت از فروشگاه اینترنتی در برابر بدافزارها عبارتند از :
استفاده از رایانه شخصی
هرگز از یک رایانه غیرقابل اعتماد برای مدیریت کسب و کار سایبری خود استفاده نکنید.
بدترین نوع این رایانهها نیز متعلق به فضاهای هستند که افراد بسیاری از آنها استفاده میکنند. مانند آنچه در کافینتهای کوچک وجود دارد.
این رایانهها، اغلب آلوده به انواع بدافزارها هستند و کاملا غیرقابل اعتماد محسوب میشوند.
بنابراین سعی کنید برای مدیریت کسب و کارهای اینترنتی خود، تنها از یک کامپیوتر شخصی و مشخص استفاده کنید.
استفاده از لایه اتصال امن
لایه اتصال امن (Secure Socket Layer)، که به اختصار SSL نیز گفته میشود. به مجموعه قوانین برقراری ارتباط ایمن میان سرویسدهنده و سرویسگیرنده در اینترنت اشاره دارد.
بنابراین، یکی از بهترین راهکارها در امنیت کسب و کار الکترونیکی استفاده از لایه اتصال امن است.
اگر میخواهید حسابهای جانبی خود را بررسی کنید. حتما مطمئن شوید که در حال استفاده از یک پروتکل امن انتقال ابرمتن (Hypertext Transfer Protocol Secure)، که به اختصار HTTPS نامیده میشود، استفاده میکنید.
این پروتکل باعث میشود تا حد زیادی امنیت ارتباط کاربران تامین شود و برای اهداف زیر مورد استفاده است.
- اصالت سنجیوبگاه
- حفاظت از حریم خصوصی
- یکپارچگی دادههای انتقالی
بیشترین کاربرد پروتکل امن انتقال ابرمتن برای انجام تراکنشهای بانکی است. اما امروزه از آن برای موارد دیگر مانند ارسال ایمیلها، امن کردن ارتباط کاربران، و مخفی کردن هویت کاربران نیز استفاده میشود.
استفاده از دیوار آتش
دیوار آتش (Firewall)، یک ابزار امنیتی است که ترافیک مبادله شده در یک شبکه را کنترل میکند.
هدف اصلی دیوار آتش، جداسازی یک داده امن از یک ناحیه ناامن است و به طوریکه یک چارچوب امنیتی جامع ایجاد میکند.
بنابراین، حتما بر روی رایانه شخصیتان دیوار آتش را فعال نماید.
در این زمینه نرمافزارهای کاربردی بسیاری وجود دارند که از اتصالات مشکوک جلوگیری میکنند.
استفاده از ضد ویروس
ضد ویروس (Antivirus)، برنامهای برای شناسایی و حذف فایلهای مشکوک بر روی رایانه است.
برخی از برنامههای ضد ویروس دارای عملکرد آنی هستند و به صورت خودکار جلوی ورود بدافزارها را میگیرند.
برخی دیگر، عملکرد ترمیمی دارند و با بررسی و ارزیابی رایانه، فایلهای آلوده و بدافزارها را حذف میکنند.
بنابراین، همیشه بر روی سیستم عامل خود یک ضد ویروس نصب کنید و آنرا همیشه بهروز نگهدارید.
عدم استفاده از سایتهای ناامن
حتی اگر از برنامه ضدویروس و دیوار آتش استفاده میکنید، هرگز از سایتهای ناامن بازدید نکنید.
سایتهای ناامن، به سایتهای گفته می شود که دارای محتوای فریبکارانه و خطرناک میباشند.
اغلب این سایتها دارای بدافزار یا تلهگذاری (Phishing)، میباشند که باعث سرقت اطلاعات شما میشوند.
این تلهگذاری به صورت کپی دقیق رابط گرافیکی یک وبسایت معتبر مانند درگاههای آنلاین بانکی انجام میشود.
هنگامیکه کاربر گمراه میشود و اقدام به وارد نمودن اطلاعات خود میکند، هکرها به اطلاعات شخصی او دسترسی پیدا میکنند.
عدم استفاده از نرمافزارهای آلوده
هرگز بر روی رایانه خود نرمافزارهای کرک شده (Software cracking)، یا سرقت شده را نصب نکنید.
حتی اگر این نرمافزارها از قبل آلوده نشده باشند. عدم پشتیبانی تولید کننده، باعث افزایش احتمال آسیبپذیری آن در برابر بدافزارها است.
این مورد برای سیستمعامل ها بیشتر صدق میکند. چرا که باید به صورت مرتب به اینترنت متصل شوند و بروزرسانیهای لازم را دریافت کنند.
زمانیکه این برنامهها توسط هکرها سرقت میشود و با ایجاد دستکاری یا تغییر در آنها، محدودیت داشتن مجوز حذف میشود. اصطلاح نرمافزار کرکشده برای آنها به کار برده میشود.
در این شرایط ممکن است بخشهای از نرمافزار به درستی کار نکند و یا اینکه توسط هکرها آلوده به بدافزار شده باشد.
ایمیلهای آلوده و هرزنامه
زمانیکه اقدام به انتشار آدرس ایمیل در هر یک صفحات کسب و کار اینترنتی خود میکنید. این آدرسها در برابر ایمیلهای آلوده و هرزنامهها بسیار آسیبپذیر میشوند.
هرچند که بیشتر هرزنامهها در حد یک تبلیغ مزاحم هستند که به صورت انبوه ارسال شده است.
اما برخی از صندوقهای ایمیل میتوانند توسط ایمیلهای آلوده، آسیب ببینند و غیرقابل مدیریت شوند.
همچنین در بین صدها هرزنامه، ایمیلهای تلهگذاری شده وجود دارند که با هدف فریب گیرنده ارسال میشوند و حاوی پیوندهای فیشینگ هستند.
با رعایت نکات زیر در مورد ایمیلهای مخرب، امنیت کسب و کار الکترونیکی خود را ارتقاء دهید.
مستقل از اینکه پیام ارسال شده، با هدف اطلاعرسانی، تبلیغ، ایجاد ترافیک، و یا فریب گیرنده باشد، به آن هرزنامه میگویند.
ارسال اسپم، تنها محدود به ایمیل نیست و میتواند در قالب گروههای خبری، بخش نظرات، پیامرسانها و پیامکها هم انجام شود.
استفاده از ضد هرزنامه
یکی از بهترین روشهای مقابله با هرزنامه، اطمینان از راه حل ضداسپم (Anti-Spam)، بر روی سرور ایمیل است.
با این راهکار میتوانید از صندوق ایمیل خود محافظت کنید و به سرعت هرزنامههای دریافت شده را حذف نمایید.
با توجه به نوع خدمات میزبانی که برای فروشگاه اینترنتی خود دریافت میکنید، اکثر سرورها دارای خدمات رایگان ضداسپم میباشند، که میتوانید آنها را فعال نمایید.
استفاده از سرویس ایمیل رایگان
بسیاری از ارائهدهندگان خدمات اینترنتی مانند گوگل، سرویسهای ایمیل رایگان هم ارائه میکنند.
این سرویسها معمولا دارای امکانات متنوعی مانند ضداسپمها نیز میباشند.
بنابراین، به راحتی میتوانید از این سرویسها استفاده کنید و دیگر نگران ایمنسازی سرور ایمیل خود نباشید.
تشخیص و شناسایی هرزنامه
معمولا هرزنامهها از سمت یک فرستندهای ناشناس یا آدرس ایمیل مشکوک ارسال میشود.
همچنین، عنوان هرزنامهها در قالب پیشنهادات وسوسه انگیزی است که گیرنده را مشتاق به بازکردن ایمیل نماید.
از طرف دیگر، هرزنامهها معمولا حاوی پیوندهای فیشینگ و فایلهای ضمیمه مخرب هستند.
بنابراین، اگر فرستنده را نمیشناسید و یا منتظر هیچگونه فایل ضمیمه یا پیوندی نیستید که از طریق ایمیل ارسال شود، آنها را نادیده بگیرید.
حملات جستجوی فراگیر
حمله جستجوی فراگیر (Brute-force attack)، یکی از انواع روشهای است که توسط هکرها در فضای سایبر به منظور بدست آوردن رمزهای عبور استفاده میشود.
در این حملات، هکرها با استفاده از یک سری نرمافزارهای خاص، سعی میکنند تا عبارتهای را که یک کارآفرین سایبر وارد میکند، بررسی کنند.
سپس با ارسال میلیاردها نام کاربری و رمزعبور به بخش ورود یک فروشگاه اینترنتی سعی در ورود میکنند
این نوع از حملات تنها در صورتی موفقیتآمیز است که رمزعبور ساده انتخاب شده باشد.
بهترین راهکارهای مقابله با حمله جستجوی فراگیر و ارتقاء امنیت کسب و کار الکترونیکی عبارتند از :
استفاده از رمزعبور مناسب
استفاده از رمزعبور مناسب، یکی از مهمترین روشها برای جلوگیری از هک شدن، و آسیب دیدن اطلاعات است.
یک رمز عبور قوی، باید ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک، نشانها، و علامتها باشد.
همچنین، هرگز از کلمات رایج و نامهای قابل حدس مانند نام و نامخانوادگی، نام همسر یا فرزند، نام شهر، تاریخ تولد، و یا شماره تلفن استفاده نکنید.
برای امنیت بیشتر به صورت دورهای هر سه ماه یکبار رمز عبورتان را تغییر دهید، و از یک رمز عبور برای تمامی حسابهای کاربری خود استفاده نکنید.
استفاده از احراز هویت چندعاملی
احراز هویت چندعاملی (Multi-factor authentication)، روشی برای تایید هویت ادعاء شده توسط کاربر با استفاده از چند عامل مختلف است.
این عوامل میتوانند، تحت یکی از سه حالت زیر قرار داشته باشند.
- چیزی که کاربر میداند.
- چیزی که کاربر دارد.
- چیزی که کاربر است.
شما با فعال سازی احراز هویت چندعاملی، به راحتی میتوانید امنیت کسب و کار الکترونیکی خود را ارتقاء دهید.
کدهای مخرب یا بهرهجو
بهرهجو (Exploit)، یا کد مخرب، روشی برای سوء استفاده از یک آسیبپذیری است.
کد بهرهجو برای این تولید میشود تا امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و دادهها در رایانههای قربانی را فراهم کند.
افرادی که اقدام به نوشتن کد مخرب یا بهرهجو میکنند اکثرا هکرهای هستند که با استفاده از تکنیکها و روشهای مختلف سعی در نفوذ دارند.
به عنوان مثال، برخی از سرورهای آسیبپذیر لینوکس هر زمان که فرد مهاجم کدهای بهرهجو را برای آنها ارسال میکند. دادههای از حافظه را باز میگرداند که میتواند شامل رمزعبور، نام کاربری و دیگر اطلاعات حساس و مهم باشد.
اگر شما از نرمافزارهای آسیبپذیر استفاده میکنید، بیتردید در خطر سوء استفاده توسط کدهای مخرب یا بهرهجو هستید.
بهرهجوها یا کدهای مخرب را میتوان بر اساس اهداف آنها، به سه دسته زیر تقسیم بندی نمود :
- دسترسی غیرمجاز به دادهها
- اجرای فایلها به صورت خودسرانه
- حملات انکار سرویس
برخی از راهکارها که باعث بهبود امنیت کسب و کار الکترونیکی شما در برابر کدهای مخرب یا بهرهجوها میشوند عبارتند از :
فعال کردن منظم بروز رسانی
اصولا سیستمهای که بروز رسانی (update)، نمیشوند، بیشتر در خطر تهاجم کدهای مخرب هستند.
اگر میخواهید به عنوان یک کارآفرین سایبر موفق شوید، باید یک برنامه میزبانی که شامل مدیریت امنیت است، را انتخاب کنید.
اطمینان پیدا کنید که در سیستم مدیریت امنیت، تمامی برنامهها که بر روی میزبان کسب و کار سایبری شما قرار داد بروز رسانی میشود.
این برنامه میتوانند شامل موارد زیر باشند :
- سیستم عامل مانند ویندوز یا لینوکس
- سیستم مدیریت محتوا مانند جوملا یا وردپرس
- سرور وب مانند لایت اسپید یا آپاچی
- سایر نرمافزاری مهم مانند پیاچپی یا مای اسکیوال
غیرفعال کردن موارد بیاستفاده
این مورد برای سیستمهای مدیریت محتوا مانند جوملا یا وردپرس آسان است و به راحتی میتوانید موارد بیاستفاده را غیرفعال یا حذف کنید.
اما در خصوص موارد مرتبط با سرور وب، نیاز به تخصص بیشتری دارد که میتوانید از میزبان سایت خود درخواست راهنمای کنید.
اگر هم میخواهید برخی از موارد را فعال نگهدارید، مطمئن شوید که آنها به صورت منظم بروز رسانی میشوند.
حملات انکار سرویس
حملات انکار سرویس (Denial of Service Attacks)، که به اختصار DoS نامیده میشوند، باعث ایجاد ترافیک هرز و ارسال درخواستهای ناقص و زیاد بر روی سرویس دهنده میشوند.
هدف از حملات انکار سرویس، مصرف بیش از حد منابع سمت سرویس دهنده، مانند پنهای باند و زمان پردازنده است که باعث عدم دسترسی کاربران به سرویس دهنده میشود.
این حملات به صورت کلی در دو دسته قابل تقسیم بندی هستند :
- حمله سیل آسا : مهاجمان اقدام به ارسال سیل گستردهای از بستههای جعلی به سمت سرویس دهنده میکنند.
- حمله سرویس پیچیده : مشابه با روش سیلآسا است، اما از قبل حفرههای امنیتی شناسایی و مورد سوء استفاده قرار میگیرد.
شاید تصور کنید که یک فروشگاه اینترنتی ساده بسیار بعید است که مورد حملات انکار سرویس واقع شود. اما وقتی متوجه شوید که بسیاری از وبسایت های کوچک نیز مورد حمله قرار میگیرند، شگفت زده خواهید شد.
بنابراین برای جلوگیری از این نوع حملات و ارتقاء امنیت کسب و کار الکترونیکی موارد زیر را اجرا کنید.
استفاده از شبکه تحویل محتوا
شبکه تحویل محتوا (Content delivery network)، شامل مجموعهای از سرویسها هستند که محتوا را میزبانی میکنند.
هدف اصلی از شبکه تحویل محتوا، سرعت بخشیدن به تحویل محتوا با نزدیک کردن سرویس دهنده به مخاطبان است.
در واقع این شبکهها با دارای بودن سرویسهای میزبانی در نقاط مختلف که به صورت جغرافیایی توزیع شدهاند، این عمل را انجام میدهند.
مزیت دیگر استفاده از شبکه تحویل محتوا که به اختصار CDN نامیده میشود، محافظت در برابر حملات انکار سرویس است.
در واقع یک شبکه تحویل محتوا، زمانیکه درخواستهای زیاد به سمت یک سرور را تشخیص میدهند، از ایجاد بار اضافی بر روی آن سرویس جلوگیری میکنند.
استفاده از سرویسدهنده جایگزین
یکی از بهترین روشها برای مقابله با حملات انکار سرویس، انتقال اطلاعات بر روی یک سرویس میزبان دیگر است.
بنابراین، شما باید همیشه به صورت منظم اقدام به پشتیبانگیری نمایید و نسخه آماده آنرا در اختیار داشته باشید.
سپس در کوتاهترین زمان ممکن، میتوانید اطلاعات خود را به یک سرویس میزبان امن انتقال دهید و از حمله مهاجمان در امان بمانید.
جمع بندی امنیت کسب و کار الکترونیکی
در سده جدید، که کسب و کارهای از شیوه سنتی به صورت آنلاین در حال تغییر پیدا کردن هستند، بهبود و ارتقاء امنیت کسب و کار الکترونیکی از موارد بسیار ضروری است.
برای رعایت و ارتقای امنیت کسب و کار الکترونیکی روشهای بسیاری وجود دارد، که برخی از مهمترین این راهکارها عبارتند از :
- از رایانههای عمومی و شبکههای اشتراکی استفاده نکنید. همچنین وارد سایتهای که ممکن است بدافزار داشته باشند، نشوید.
- از سرویسهای میزبانی ابری استفاده کنید، که اجازه میدهند منابع مصرفی شما به طور نامحدود افزایش یابد.
- سیسم مدیریت امنیت را بر روی سرویس میزبانی خود فعال نگهدارید و تمامی موارد را بروز رسانی کنید.
- به صورت منظم و دائمی از اطلاعات خود فایل پشتیبان تهیه کنید.
- از رمزعبور مطمئن و مناسب استفاده کنید. همچنین آنرا به صورت زمانیدی شده مثلا هر نود روز یکبار، تغییر دهید.
- از آدرس ایمیل خود مراقبت کنید، و آنرا در معرض دید و مکان جمع آوری توسط رباتها قرار ندهید.
- جهت محافظت از حملات انکار سرویس، از شبکه تحویل محتوا استفاده کنید.
- کارآفرین سایبر کیست و کارآفرین سایبر چه میکند؟
- کسب و کار سایبری دارای چه مزایای کلیدی است
- برنامه ریزی کسب و کار سایبری | نقشه راه کارآفرینی
- طرح کسب و کار سایبری | جزئیات طرح تجاری
- راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار نوپای اینترنتی
- امور مالی کسب و کار سایبری | اصول مدیریت مالی
- فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ؟
- فریلنسینگ موفق با حذف باورهای محدودکننده
- تولید محتوا چیست | آشنایی با انواع محتوا
- پادکست چیست | فایل صوتی یا گفتگوی صوتی
- وبینار چیست | نحوه برگزاری سمینار آنلاین
- فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند
- ایده استارتاپ دیجیتال و توسعه کسب و کار
- نرمافزارهای کاربردی برای کارآفرینان اینترنتی
- کسب و کار اینترنتی موفق چه ویژگیهای دارد
- بازاریابی آنلاین چیست | انواع بازاریابی اینترنتی
- استراتژی محتوا چیست | روش تدوین استراتژی
- امنیت کسب و کار الکترونیکی چیست
- قوانین کسب و کار اینترنتی چیست
- برند سازی در کسب و کار اینترنتی چیست
- زنجیره ارزش کسب و کار چیست
- مقیاس پذیری در کسب و کار چیست
- تیم مجازی چیست | مزایای تیم سازی مجازی
- کسب و کار بین المللی آنلاین چیست
دیدگاهتان را بنویسید